Tv-kijkers spoelen bij opgenomen programma's massaal de reclamespots door. Internetgebruikers installeren steeds vaker advertentieblockers. De reclamewereld kampt met andere woorden met een groeiend probleem. Trimiday - de afkorting van 3 minutes a day - wil de frustraties van consumenten en adverteerders oplossen, zegt Koen Verhaege, de CEO van Tripletwin, dat de app ontwikk...

Tv-kijkers spoelen bij opgenomen programma's massaal de reclamespots door. Internetgebruikers installeren steeds vaker advertentieblockers. De reclamewereld kampt met andere woorden met een groeiend probleem. Trimiday - de afkorting van 3 minutes a day - wil de frustraties van consumenten en adverteerders oplossen, zegt Koen Verhaege, de CEO van Tripletwin, dat de app ontwikkelde. "Geregistreerde gebruikers van onze gratis app kiezen er bewust voor drie minuten per dag reclame te kijken, op een moment dat hen het beste past. Ze ontvangen daar in ruil een vergoeding voor. Elke uitgekeken spot en elk afgerond kort marktonderzoek wordt beloond met punten. Die kunnen worden ingeruild voor een groeiend aanbod advertentievrije mediadiensten. Denk aan Spotify, Netflix, Google Play en Steam." Zo bereikt Trimiday een groep mensen die via klassieke advertentiekanalen moeilijk bereikbaar zijn. "Onze gebruikers zijn hoofdzakelijk mensen die vergroeid zijn met nieuwe technologieën. Denk aan de millennials. Zij trachten op alle mogelijke manieren advertenties uit hun leven te bannen. Maar die groep is wel bereid interactief advertenties te consumeren via ons kanaal." Onder meer KBC, Veritas, Stepstone, Airstop en Vente-Exclusive plaatsten al advertenties op Trimiday. Net als de visuele communicatiespecialist Typografics uit Hamme. Marketingmanager Debby De Cocker: "Wij organiseren specifieke gebruiksopleidingen met de grafische software van Adobe. Via een video wilden we nieuwe kandidaten aanspreken. Die konden via Trimiday doorklikken naar onze opleidingenpagina. We bereikten daar heel wat mensen mee." "Ons gebruikersaantal groeit wekelijks met 4 procent", zegt Verhaeghe. "We hopen volgend jaar 50.000 gebruikers te tellen, en 250.000 tegen 2020. "