Het Tessenderlose Bio-Racer werd in 1985 opgericht door ex-wielrenner Raymond Vanstraelen. Twee jaar later werd hij als zaakvoerder geflankeerd door Stefan Aerts, een ex-prof die zich vooral op de verkoop toespitst. Aanvankelijk ontwikkelde het bedrijf computerprogramma's om ideale fietsmaten te berekenen. Later kwam daar een gamma hoogwaardige wielerkleding bij. Daarnaast treedt Bio-Racer ...

Het Tessenderlose Bio-Racer werd in 1985 opgericht door ex-wielrenner Raymond Vanstraelen. Twee jaar later werd hij als zaakvoerder geflankeerd door Stefan Aerts, een ex-prof die zich vooral op de verkoop toespitst. Aanvankelijk ontwikkelde het bedrijf computerprogramma's om ideale fietsmaten te berekenen. Later kwam daar een gamma hoogwaardige wielerkleding bij. Daarnaast treedt Bio-Racer - sponsor van de nationale wielerploeg van België en Nederland - ook op als exclusieve verdeler van het fietsenmerk Wilier in de Benelux. In de nabije toekomst wil Bio-Racer zich echter vooral profileren op de conceptmarkt. Zo creëerde het alvast Race Proven, een project waarbij een vijfenzeventigtal dealers worden ondersteund in de aankoop van onderdelen en de opbouw van gepersonaliseerde racefietsen. Om dat alles in goede banen te leiden, werd er flink in het management geïnvesteerd. Er werden een financieel directeur, een logistiek manager en een verkoopdirecteur aangetrokken. "Dure vogels," lacht zaakvoerder Vanstraelen. "Maar de investering lijkt nu al heel goed te renderen." De jongste jaren maakte Bio-Racer, een KMO met 45 werknemers, immers een steile opmars. Vorig jaar haalde het bedrijf een omzet van 4,4 miljoen euro; voor 2002 mikt het op 5,5 miljoen. Tegen 2005 moet dat cijfer nog eens verdubbelen. Er wordt veel verwacht van het eigen fietsmerk dat momenteel wordt gelanceerd. Ook de export naar Engeland, Duitsland en vooral Frankrijk heeft nog een ruime groeimarge.Om die groei te stutten, investeerde de Limburgse Reconversiemaatschappij alvast 1 miljoen euro in Bio-Racer. De LRM kan er op termijn een participatie van 40% verwerven. Het verse kapitaal moet vooral dienen om langs de E313 een grotere productie-eenheid uit te bouwen. Daar wordt hard gewerkt aan een complex van 6500 vierkante meter, dat in november in gebruik wordt genomen. Prijskaartje: 1,5 miljoen euro. Daarnaast wil Vanstraelen over twee jaar graag een grote, goed gestructureerde profploeg sponsoren. "We hebben de kledij, de meetapparatuur en de fietsen in huis. Momenteel zijn we volop aan het onderhandelen met enkele grote namen."Dave Mestdach [{ssquf}]Limburgse Reconversiemaatschappij investeerde 1 miljoen euro in wielerproducent.