"Op het eerste gezicht lijkt het misschien vreemd dat een leasingbedrijf zelf een mobiliteitsproject uitwerkt", zegt Patricia De Waele, Manager Mobility Services & Consultancy bij CW Lease. "Toch is het logisch, want de dag dat we allemaal stilstaan in de file, kunnen wij als leasingbedrijf ook geen nieuwe wagens meer loslaten in het verkeer." Het is er CW Lease dus om te doen de algemene verkeersdruk te verminderen door alternatieven te zoeken en combinaties te vinden met het bestaand openbaa...

"Op het eerste gezicht lijkt het misschien vreemd dat een leasingbedrijf zelf een mobiliteitsproject uitwerkt", zegt Patricia De Waele, Manager Mobility Services & Consultancy bij CW Lease. "Toch is het logisch, want de dag dat we allemaal stilstaan in de file, kunnen wij als leasingbedrijf ook geen nieuwe wagens meer loslaten in het verkeer." Het is er CW Lease dus om te doen de algemene verkeersdruk te verminderen door alternatieven te zoeken en combinaties te vinden met het bestaand openbaar vervoer. "Wij willen bedrijven begeleiden bij hun mobiliteitsprobleem en samen op zoek gaan naar efficiëntere oplossingen voor het woon-werkverkeer van hun personeel." Er wordt eerst een bereikbaarheidsprofiel van het bedrijf gemaakt. De bestaande vervoersmogelijkheden worden bekeken en een enquête bij het personeel levert bijkomende informatie op. "Alle mogelijkheden worden onderzocht", aldus De Waele. "Een combinatie van auto én openbaar vervoer, openbaar vervoer alleen, carpooling,... En elke werknemer krijgt individueel reisadvies." De Waele: "De auto wegdenken is niet makkelijk, het vraagt een mentaliteitsverandering, maar iedereen begint toch stilaan te beseffen dat het zo niet langer kan. Als we zo doorgaan, staan we binnenkort allemaal stil." Deze evolutie leidde tot het inrichten van een 'vluchtkantoor'. Een uitwijkmogelijkheid voor fileslachtoffers, vlakbij de E19 en de A12. CW Lease stelde hiervoor de eigen kantoren ter beschikking en richtte 16 afzonderlijke werkruimten in met telefoon, fax, computer, een kopieertoestel en lunchmogelijkheden. Er is parking, een gemeenschappelijke receptie en een externe helpdesk. Verder is er een vergaderzaal en een conferentieruimte. Wie hier komt werken, kan bovendien tegelijk zijn auto laten nakijken of wassen. Fileslachtoffers zijn alle werkdagen welkom, van 8 tot 18 uur. CW-klanten betalen 300 frank per uur; niet-CW-klanten 500 frank. "Het project slaat aan, we hebben zelfs al een aantal 'vaste' klanten en er komt steeds meer vraag naar bijkomende locaties, op de as Gent-Antwerpen bijvoorbeeld, of voor het verkeer Hasselt-Leuven", weet De Waele.CW Lease nv is een dochteronderneming van de ING-Groep. Er werken een 80-tal mensen en de vloot telt 11.000 wagens. "Het kantoorproject kost ons maandelijks zo'n 200.000 frank. Lucratief is het project (nog) niet, maar met een stimulerend overheidsbeleid en een algemene mentaliteitsverandering zal telewerken wellicht belangrijker worden. Vandaar de stap die wij als leasingbedrijf zetten om concreet mee te helpen aan het fileprobleem. Laat ons hopen dat er meer beweging in komt nu de regering 8 miljard frank uittrekt voor de mobiliteitsproblematiek!"