In het Musée de Flandre in Cassel loopt een expo over de vergeten barokschilder Gaspar de Crayer. Hij werd in zijn tijd in één adem genoemd met Rubens, Van Dyck en Jordaens. Voor die expo leende het Gentse Museum voor Schone Kunsten schilderijen en tekeningen uit. Enkele grote werken van De Crayer die expliciet met de stad zijn v...

In het Musée de Flandre in Cassel loopt een expo over de vergeten barokschilder Gaspar de Crayer. Hij werd in zijn tijd in één adem genoemd met Rubens, Van Dyck en Jordaens. Voor die expo leende het Gentse Museum voor Schone Kunsten schilderijen en tekeningen uit. Enkele grote werken van De Crayer die expliciet met de stad zijn verbonden, bleven in Gent. Gent speelde een belangrijke rol in de carrière van de kunstenaar. Hij woonde er de laatste vijf jaar van zijn leven, vanaf 1664. Maar al daarvoor had hij van de Gentse clerus opdrachten gekregen voor monumentale werken voor kerken, kloosters, het stadhuis en de gerechtszaal in het Gravensteen. In de Sint-Baafskathedraal en de Sint-Pieterskerk hangen nog altijd werken van zijn hand.Tegelijk loopt in het museum een andere expo van werk op papier van kunstenaars die een band hebben met Gent. De werken komen uit de rijke vaste collectie en worden door hun kwetsbaarheid en hun lichtgevoeligheid maar heel uitzonderlijk geëxposeerd. Op papier is een eerste aanzet om nog meer onbekende parels uit het Prentenkabinet te ontsluiten. De werken op de tentoonstelling overspannen vierhonderd jaar. De oudste zijn ontwerptekeningen van Gaspar de Crayer. De klemtoon ligt op de negentiende eeuw. Zowel neoklassieke werken van Joseph Paelinck als realistische en naturalistische tekeningen van onder meer Eugène Dopchie, Jules De Bruycker en Félix Metdepenninghen maken de brug naar de vroege twintigste eeuw, waar George Minne en de Latemse expressionisten present tekenen.