Londen (Groot-Brittannië)
...

Londen (Groot-Brittannië)De lichtende waterval die de Antwerpse architect Vincent Van Duysen ontwierp voor de kristalfabriek Swarovski staat opgesteld te midden van het werk van de 135 andere designers die door de conservators van het Londense Design Museum - Donna Loveday en Libby Sellers - werden geselecteerd voor de eerste uitgave van een biënnale die geacht wordt het beste en meest innovatieve bijeen te brengen van wat er op designgebied in Europa wordt geboden. Volgens Libby Sellers illu- streert de creatie van Van Duysen dat er een nieuwe wind waait doorheen het huis dat door sommigen lange tijd als stoffig werd afgedaan. Van Duysen neemt met zijn project deel aan de serie Crys- tal Palace, waarvoor Swarovski ook designers zoals de stoutmoedige Tom Dixon of de Braziliaanse broers Humberto en Fernando Campana aansprak. De Belgische architect is niet aan zijn proefstuk toe. In het privé-domein realiseerde hij appartementen en residenties, niet alleen bij ons, maar ook op Mallorca, in New York, Londen en Parijs. In België is zijn bekendste creatie de Brasserie National in het Modemuseum van Antwerpen. In het buitenland deed de keten Selfridges een beroep op hem om de afdelingen heren- en damesmode in Londen en Manchester onder handen te nemen, evenals het Londense Selfridges-café. Vóór Swarovski deden al andere prestigieuze labels een beroep op het genie van Van Duysen, onder meer de Belgische specialist van exclusieve keukens Obumex en de Italiaanse verdelers van hedendaags design B&B en Cappellini. Ook in de catalogi van die firma's staat Van Duysen schouder aan schouder met de grootste namen uit het internationaal design. Die namen komen overigens in grote lijnen overeen met degene die werden geselecteerd voor de Londense biënnale: Ron Arad, de gebroeders Bouroullec, Matali Crasset, Tom Dixon, Enzo Mari, Paul Smith, Jean Paul Gaultier, Marc Newson enzovoort. Donna Loveday en Libby Sellers gaven hun biënnale de naam Some- where Totally Else - The European design Show mee, wat verwijst naar de titel van een essay dat in 1968 werd geschreven door een van de pioniers van de designkritiek in Engeland, Reyner Banham. De bedoeling van de biënnale is volgens Sellers om aan te tonen hoe design ons dagelijks leven op een inspirerende wijze kan omvormen. Van het kantoor van de toekomst van de gebroeders Bouroullec tot de Rolls-Royce-motor die binnenkort zal worden ingebouwd in de nieuwe, gigantische Airbus en zo een nieuwe manier van reizen op gang zal helpen brengen, van de haute-coutureprojecten van Jean Paul Gaultier die heel wat heilige huisjes omverschoppen tot de postzegels van Irma Boom... deze expositie illustreert in hoeverre de taal van vorm, materie en esthetiek in het algemeen een invloed heeft op onze gedragingen. Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd: van de Italiaanse veteraan Enzo Mari (71 jaar, maar nog altijd erg actief) tot de Russische multimediaontwerper Alex 'Draga' Draganov, die net twintig is geworden. De meeste van de projecten werden weliswaar al in productie genomen, maar toch aarzelden de conservators niet om ook een aantal eindwerken te selecteren. Zo is er het huisbed van Yuoko Minamide, of de papieren trouwtenue van Rachael Sleight, twee creaties die onlangs nog werden voorgelegd aan de jury van het beroemde Royal College of Art in Londen. Ook alle prijsklassen zijn vertegenwoordigd: de Trent-900-motor van Rolls-Royce kost meerdere miljoenen euro, de haute couture van Gaultier of de collectie 'Crystal Palace'-kandelaars van Swarovski enkele tienduizenden euro, maar de tentoonstelling omvat ook Nederlandse en Britse postzegels (van respectievelijk Irma Boom/ Experimental Jetset en John- son Banks) die helemaal niet veel kosten en zelfs experimentele, gratis internetsites, zoals die van Daniel Brown, Alex Draganov, Han Hoogerbrugge en LeCielEstBleu. En, zoals dat al meer dan twintig jaar het geval is in de mode, maakt België daar ook steeds nadrukkelijker deel van uit. Ook al werd alleen Vincent Van Duysen geselecteerd voor Londen, dan nog kan ons land er prat op gaan dat heel wat van zijn designers - denk maar aan Xavier Lust, Pol Quadens, Claire Bataille of Paul Ibens - erkenning krijgen in het buitenland. In elk geval voldoende om een kleine selectie te wettigen tijdens de volgende Londense biënnale. Serge VanmaerckeDe waterval van Van Duysen bewijst dat er een nieuwe wind waait door de kristalfabriek van Swarovski.