Dirk Van Duppen, De cholesteroloorlog - Waarom geneesmiddelen zo duur zijn. EPO, 263 blz., 17 euro.
...

Dirk Van Duppen, De cholesteroloorlog - Waarom geneesmiddelen zo duur zijn. EPO, 263 blz., 17 euro.Toen de farmareus Merck Sharp & Dohme ( MSD) eind september 2004 het populaire medicijn tegen artritis en artrose Vioxx van de markt haalde, trok hij een streep door een jaaromzet van 2,55 miljard dollar. Ook in België werd het product vaak voorgeschreven, maar een studie wees aan dat Vioxx zware bijwerkingen zou kunnen hebben. In de jongste berichten wordt onder meer gewag gemaakt van een verhoogd risico op een hartaanval. Nochtans was het middel wereldwijd getest en goedgekeurd om op de markt gebracht te worden. Waren die onderzoeken dan te nonchalant verlopen? En werden eerdere waarschuwingen zomaar genegeerd? Met zo'n opzienbarend nieuws als achtergrond, begonnen we des te nieuwsgieriger aan De cholesteroloorlog - Waarom geneesmiddelen zo duur zijn, het boek van Dirk Van Duppen, dat in sommige bladen al op heel wat applaus kon rekenen. De aanleiding vond de huisarts bij de opmars van de cholesterolverlagers, die binnen de kortste keren uitgroeiden tot de meest winstgevende markt voor farmabedrijven. Een jaar geleden verviel het patent op Zocor (toevallig ook van MSD). Prompt zou een generische variant (de helft goedkoper) de patiënt en zeker ook de ziekteverzekering heel wat verlichting kunnen brengen. Maar minister Frank Vandenbroucke ( SP.A) wijzigde de terugbetalingsregeling, waardoor de generische versies nog een hele tijd uitgesloten bleven van terugbetaling door de ziekteverzekering. En om die ziekteverzekering is het Van Duppen te doen: al dan niet door nalatigheid van ministers wordt de regeling voor de ziekteverzekering stilaan onhoudbaar duur. Wat Van Duppen vooral toeschrijft aan de winsthonger en allerhande manipulaties van de machtige farma-industrie. Er zit wel meer boeiend en vaak schokkend nieuws in dit boek, maar Van Duppen laat al die interessante feiten en systemen ondersneeuwen door onmiskenbaar ideologisch gekleurde stormen. Het refrein in dit boek: winst is vies. Toegegeven, de farma-industrie boekt opvallend veel winst en geeft ontzettende bedragen uit aan marketing. Voor de auteur, die huisarts is bij de groepspraktijk Geneeskunde voor het Volk in Deurne, lijkt winststreven sowieso verdacht. Door het drammerige Barbertje-moet-hangen-refrein zaagt hij de poten onder zijn betoog weg. Dat laat een wrang gevoel na. Dit boek, dat zo belangrijk had kunnen zijn, wordt op die manier immers een vat vol vraagtekens: wat zijn feiten en wat is ideologische inkleuring? Het is niet altijd duidelijk. Luc De Decker