1 Inhaken tijdens grote events

Zoals gewoonlijk was de Amerikaanse Super Bowl-finale van goed een maand geleden trendsettend in reclame, maar niemand had verwacht dat Twitter daarin zo'n grote rol zou spelen. Veel tv-spots tijdens de reclameblokken hebben ondertussen al wel een hashtag (het #-teken met een afgesproken woord, waardooor tweets over een onderwerp makkelijk terug te vinden zijn).
...

Zoals gewoonlijk was de Amerikaanse Super Bowl-finale van goed een maand geleden trendsettend in reclame, maar niemand had verwacht dat Twitter daarin zo'n grote rol zou spelen. Veel tv-spots tijdens de reclameblokken hebben ondertussen al wel een hashtag (het #-teken met een afgesproken woord, waardooor tweets over een onderwerp makkelijk terug te vinden zijn). Maar deze keer ging het veel verder. Toen een deel van de elektriciteitsinstallatie in het stadion in New Orleans uitviel en het spel bijna een halfuur stillag, zag het koekjesmerk Oreo (Kraft Foods) zijn kans. In een paar minuten tijd slaagde het merk erin nog tijdens de stroompanne een inhaker op Twitter te plaatsen: het @oreo-account tweette de advertentie 'Power Out? No Problem!' met daaronder een foto van een zwart scherm met een koekje en de tekst 'You can still dunk in the dark'. De tweet werd meteen druk geretweet (ondertussen 16.000 keer) en zorgde voor buzz rond het merk. Het reclameagentschap van Oreo had tijdens de Super Bowl een echte 'war room', waar de mensen van het agentschap én de adverteerder zelf aanwezig waren. Daardoor konden ze met een vingerknip beslissingen nemen. Op 20 februari maakte Twitter bekend dat het zijn Ads API openstelt voor externe partnerbedrijven. Ads API is een soort van toegangspoortje voor bedrijven tot het technologieplatform van Twitter, waardoor reclameagentschappen automatisch, snel en op grote schaal advertenties op Twitter kunnen plaatsen, zoals Oreo deed tijdens de Super Bowl. Ook Facebook heeft zo'n Ads API-toepassing. Hoe verdient Twitter daar geld aan? Op vier manieren. Ten eerste kunnen bedrijven reclametweets (Promoted Tweets) kopen. De adverteerder betaalt per klik op de tweet. Ten tweede biedt Twitter gesponsorde accounts aan, waarbij het zelf interessante volgers zoekt. De derde techniek zijn gesponsorde trends. De drukst besproken onderwerpen op Twitter heten 'trending topic'. Twitter geeft bedrijven de mogelijkheid om een gesponsorde trend een dag in dat lijstje te plaatsen. De vierde manier waarop Twitter geld wil binnenrijven, is met tools om tweets en profielen te analyseren. Dat moet bedrijven helpen hun doelgroepen secuur af te bakenen per leeftijd, geslacht of regio, en zo gericht hun gesponsorde tweets en accounts te plaatsen. Influencer marketing probeert niet de grote massa te bereiken met reclame, maar richt zich tot een beperkte groep 'beïnvloeders', mensen die een impact kunnen hebben op de aankoopbeslissing van een groep consumenten. Bekende Twitteraars hebben bijvoorbeeld invloed op hun volgers. De Nederlandse starter Spreadthebrand.com heeft een businessmodel geënt op influencer marketing. Wie een centje wil bijverdienen op Twitter, meldt zich aan op de website van het bedrijf en geeft aan welke categorieën (sport, film...) hij interessant vindt. Het bedrijf analyseert dan het profiel van de persoon en zijn volgers. Zo bouwt het een databestand op. Als een merk wil adverteren, zoekt het invloedrijke profielen die bij dat merk passen. Wanneer die vervolgens tweeten dat ze die nieuwe reep van merk x toch zo lekker vinden, krijgen ze daar geld voor. De praktijk is omstreden, omdat het niet duidelijk is dat het om een advertentie gaat. In de Verenigde Staten moet er #ad staan bij zo'n gesponsorde tweet. BENNY DEBRUYNE