F ruityTech levert beveiligingstechnologie voor digitale muziekbestanden, maar probeert daarbij luisteraars niet te "pesten", zoals zaakvoerder Jan Van Hooydonck het uitdrukt. "Traditioneel krijgen bestanden allerlei restricties ingebouwd. Die moeten bijvoorbeeld verhinderen dat er op meer dan één pc geluisterd wordt of dat de muziek op een cd'tje belandt." FruityTech draait de logica o...

F ruityTech levert beveiligingstechnologie voor digitale muziekbestanden, maar probeert daarbij luisteraars niet te "pesten", zoals zaakvoerder Jan Van Hooydonck het uitdrukt. "Traditioneel krijgen bestanden allerlei restricties ingebouwd. Die moeten bijvoorbeeld verhinderen dat er op meer dan één pc geluisterd wordt of dat de muziek op een cd'tje belandt." FruityTech draait de logica om en voorziet muziekbestanden van een watermerk: kopiëren kan, maar elke kopie vertelt wel netjes wie het bronbestand uit handen gegeven heeft. De technologie werd aan het Duitse Fraunhofer Institut ontwikkeld, de onderzoeksinstelling die ook aan de basis lag van het veelgebruikte muziekformaat mp3. FruityTech bouwde er een commercieel product omheen. "Het gaat om een beveiliging die û onhoorbaar û in de muziek zelf ingewerkt zit, zodat het zo goed als uitgesloten is het watermerk te verstoppen of te verwijderen," legt Van Hooydonck uit. FruityTech fungeert onder meer als doorgeefluik tussen platenmaatschappijen en muziekrecensenten. Die krijgen cd's vaak al enkele weken voor de officiële release in handen. "Platenlabels zijn er als de dood voor dat nieuwe nummers vóór de start van de verkoop al op het internet belanden. Zij bezorgen ons dus het origineel en wij maken voor elke journalist een gepersonaliseerde kopie. Mocht er toch iets uitlekken, dan kunnen we daar een naam op plakken."Intussen probeert FruityTech ook de verkoop van Belgische muziek via het internet aan te zwengelen. BelgianMusicOnline heet de eigen webwinkel, waar op termijn de hele Belgische catalogus te vinden moet zijn. Voorlopig kunnen er slechts 500 liedjes besteld worden, uiteraard stuk voor stuk voorzien van een watermerk. "Niet makkelijk om zoiets op te zetten, want je moet je natuurlijk houden aan de privacywetgeving," merkt Van Hooydonck op. Winstgevend is de winkel voorlopig niet, daarvoor is het aanbod te klein. "Pas vanaf 56.000 downloads per maand draaien we break-even. Intussen halen we onze inkomsten uit de dienstverlening aan platenmaatschappijen." R.C."De beveiliging zit û onhoorbaar û in de muziek zelf ingewerkt."