Vorig jaar draaide Sharingbox 2,4 miljoen euro omzet, met 1700 evenementen. "Dit jaar hadden we in het eerste trimester al 1800 evenementen, de kans is dus groot dat we dit jaar onze omzet verviervoudigen", zegt de oprichter Sidney Valenta. "Toen we zes maanden bestonden, hadden we al kandidaat-investeerders, maar wij wilden alleen smart money, dat bijkomende competenties zou aanbrengen. Onlangs heeft Selim Chidiac, de voormalige CEO van Red Bull Noord-Amerika, een participatie van 10 procent genomen. We hebben al veel van hem geleerd, in rapporteren en beslissen bijvoorbeeld. Geen overbodige luxe, want met 32 mensen zijn we nog altijd een klein bedrijf."
...

Vorig jaar draaide Sharingbox 2,4 miljoen euro omzet, met 1700 evenementen. "Dit jaar hadden we in het eerste trimester al 1800 evenementen, de kans is dus groot dat we dit jaar onze omzet verviervoudigen", zegt de oprichter Sidney Valenta. "Toen we zes maanden bestonden, hadden we al kandidaat-investeerders, maar wij wilden alleen smart money, dat bijkomende competenties zou aanbrengen. Onlangs heeft Selim Chidiac, de voormalige CEO van Red Bull Noord-Amerika, een participatie van 10 procent genomen. We hebben al veel van hem geleerd, in rapporteren en beslissen bijvoorbeeld. Geen overbodige luxe, want met 32 mensen zijn we nog altijd een klein bedrijf." Voor hij met Sharebox begon, rekruteerde Sidney Valenta IT'ers voor bedrijven. "Een grote klant had een IT-departement uit de duizend en betaalde mooie salarissen. Toch oogstte het weinig succes bij de rekrutering van geschikte mensen. Tot we op een personeelsevenement grappige foto's lieten maken, die medewerkers spontaan op Facebook postten. Dat bleek wél een goede manier om bevriende IT'ers warm te maken voor een job." Het komt erop aan merkambassadeurs te creëren, besefte de Franstalige Brusselaar, en foto's zijn daarvoor een efficiënt middel. "Ik bestelde goedkope Chinese hardware en liet eenvoudige sofware schrijven. Op het eerste evenement waar ik de fotobox zette, gingen mensen in de rij staan zodra de machine aanstond. Het was een evenement van Dior in de Inno, waar mensen op de foto konden met Twillight-acteur Robert Pattinson. Daarna volgde de lancering van een nieuw Cacharel-parfum voor Planet Parfum. Opnieuw stonden er wachtrijen tot buiten." Is dat niet vreemd in een tijdperk waarin foto's en fotografen alomtegenwoordig zijn? Volgens Valenta zijn er verschillende verklaringen. Mensen laten zich graag fotograferen in een verleidelijke omgeving en willen graag geassocieerd worden met een luxemerk. Toch zag de ondernemer op een familie-evenement van pakweg een supermarkt hetzelfde gebeuren. "Wat mensen vooral over de streep trekt, is dat we de foto's ter plaatse gratis printen. De jongere generatie drukt geen foto's meer af. Zo'n print wordt bewaard, vaak op een zichtbare plaats, waardoor de emotie die het merk op het evenement oproept, nog lang herbeleefd wordt." Bovendien, en dat is volgens Valenta de essentie van Sharingbox, is die gratis print sterk genoeg om heel wat informatie los te krijgen van de consument. "Gek, waartoe mensen bereid zijn in ruil voor een foto." Bestaat niet het gevaar dat dit een hype is, die ook weer overwaait? "Onze meerwaarde zit niet in het plaatsen van een fotobox. Dat kan iedereen. Zorgen dat de klant zijn marketingdoelstellingen haalt, dat is waar wij het verschil maken. Wat wij doen, is een verlengstuk van de marketingcampagne. We volgen de klant en zoeken altijd nieuwigheden." Een mooi voorbeeld vindt Valenta wat zijn bedrijf vorige zomer deed voor Red Bull. "Als sponsor hadden zij hun Red Bull Village op een aantal zomerfestivals. Daar wilden ze zo veel mogelijk muziekliefhebbers naartoe krijgen, maar dat was niet gemakkelijk omdat festivalterreinen uitgestrekt zijn. Daarom bedachten we een actie waarmee mensen een zelfgemaakte foto op Instagram konden plaatsen met een hashtag. Die konden ze gratis laten afdrukken en ophalen in het Red Bull Village. Wat ze massaal deden." Het in Vorst gevestigde Sharingbox bestaat amper drie jaar, maar groeit als kool. "Ik ben helemaal alleen begonnen, met één machine, die ik telkens twee verdiepingen hoog de trap op moest sleuren. Een gedetailleerd businessplan had ik niet, maar ik heb nooit nee gezegd tegen een opdracht, al wist ik vaak niet hoe ik het zou klaarspelen. Bij de eerste dubbele boeking moest ik een schrijnwerker onder druk zetten om in 48 uur tijd een houten doos te bouwen rond een fototoestel en een printer." Ondertussen is er veel veranderd. Valenta haalde er Marc Elkiner, zijn beste vriend en ex-Groupon-verkoopdirecteur, bij als vennoot. Meer dan 400 machines heeft Sharingbox nu draaien. Ze werden voor het bedrijf ontworpen door een interieurarchitect. "Als je werkt voor merken als H&M, Nike, Essentiel, Givenchy, adidas, Kenzo, Chanel, MasterCard en Roland Garros, dan moeten die er sexy uitzien." Het fotohokje is de belangrijkste marketingtool. Wanneer de box ergens wordt geplaatst, krijgt het bedrijf gemiddeld 3,2 nieuwe aanvragen. Sharingbox verbeterde ook de software van zijn product. "Weet je dat onze grootste concurrent, een Amerikaans bedrijf, onze software gebruikt?", vraagt Valenta. De ondernemer wil in de toekomst licenties voor zijn software verkopen. Valenta is ambitieus: met Sharebox wil hij de Android van de fotohokjes worden. "Zo kunnen we ook geld verdienen aan de evenementen die we zelf niet kunnen doen." Om te groeien kijkt Sharebox naar het buitenland en de particulieren. Het jonge bedrijf trok naar Frankrijk, Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Colombia, Mexico, China, Israël, Tunesië, Marokko en Dubai. "In die landen werken we met distributeurs. Waar we niet zelf willen of kunnen zijn, werken we met een vorm van franchising. We krijgen zo'n twaalf franchise- of distributieaanvragen per week, uit alle hoeken van de wereld." Sharingbox werkt nu ook voor particulieren die hun feestjes willen opvrolijken. "Je kunt daar minder hoge prijzen vragen, maar terwijl bedrijfsklanten betalen op factuur, betalen privéklanten sneller, en al meteen bij reservering een voorschot, wat goed is voor de cashflow. Het is ook een interessante volumemarkt, met 40.000 huwelijken per jaar in België. Bovendien blijken bruiloften een fantastische trekker voor andere geïnteresseerden." Het bedrijf ontwikkelde een gebruiksvriendelijk en snel op te stellen systeem om concurrentieel te zijn op de consumentenmarkt. "Als je iemand in het weekend naar Antwerpen moet sturen, dan kan je niet concurreren tegen een kleine zelfstandige die dat in bijberoep doet. We ontwikkelden daarom een photobooth on the go, die je kunt huren voor 300 euro per weekend. We zijn de enigen ter wereld met zo'n meeneemsysteem. We doen op die manier 25 huwelijken, jubilea en verjaardagsfeesten per maand." KARIN EECKHOUT, FOTOGRAFIE KRIS VAN EXEL"Wat mensen vooral over de streep trekt, is dat we de foto's ter plaatse gratis printen" "Ik heb nooit nee gezegd tegen een opdracht, al wist ik vaak niet hoe ik het zou klaarspelen"