U kent de 20%-regel? Niet? Leer dan van Eddy Dullaert, algemeen bestuurder van de transportfirma E.D. Europe: "Je mag niet te afhankelijk van één opdrachtgever worden. Een klant laten groeien boven dat percentage van je omzet is ongezond." We zullen het onthouden.
...

U kent de 20%-regel? Niet? Leer dan van Eddy Dullaert, algemeen bestuurder van de transportfirma E.D. Europe: "Je mag niet te afhankelijk van één opdrachtgever worden. Een klant laten groeien boven dat percentage van je omzet is ongezond." We zullen het onthouden. Toen Dullaerts vader overleed, stonden er twee vrachtwagens op de familiale site. Vandaag denderen dertig van die mastodonten over het asfalt. "We zijn groot genoeg om rendabel te zijn en klein genoeg om de coördinatie niet te verliezen."E.D. Europe heeft twee specialisaties: zeecontainers voor rederijen uit de haven van Antwerpen en Rotterdam, en kieptransporten. De onderneming heeft ook nog een partnership in Centre International de Transport ( CIT) in Belsele. CIT regelt de koop en verkoop van transporten over het Europese continent. "Hun belangrijkste troef is de taalvaardigheid. Het maakt een wezenlijk verschil uit als je een transport moet regelen in Madrid en je spreekt Spaans met die mannen," weet Dullaert. "Wij waren al Europeeërs lang voor er sprake van een eengemaakt Europa was," luidt een boutade van Dullaert. Waarmee hij onrechtstreeks de versnipperde wetgeving hekelt die in de transportsector van kracht is. De vele ophoudingen, verplichte rusttijden en wegenbelastingen maken het niet makkelijk. Bovendien kampt de sector met een kwalijk imago. "De transportsector wordt overmatig gecontroleerd, zelfs geviseerd". Toch kan E.D. Europe niet bij de cowboys worden gerekend, want nog geen enkel ongeval gehad.Waar Dullaert zich wel zorgen om maakt, is de onzekerheid over de toekomst van zijn standplaats: de firma is zonevreemd. Dat noopt hem tot een verplichte route die hij zijn chauffeurs heeft opgelegd. Iedere keer een omweg van vijf kilometer om een dichtbijgelegen woonwijk te ontzien. Maar bovenal betekent het volgens Dullaert een rem op de groei. "Verhuizen is geen optie, want ik heb snel vier hectare nodig en die liggen niet voor het rapen in een industriezone. Bovendien zit je daar dan beknot en kan je nimmer uitbreiden". Bovendien komen al zijn werknemers uit de omgeving. "En ondanks het wat eenzame karakter van ons beroep is teamgeest onontbeerlijk. Ik heb die mensen net zo hard nodig als zij mij. Dat team, een portie geluk en hard werken maken E.D.Europe vandaag tot wat het is."L.D.E.D. EUROPE cijfers in miljoen euro20001996Omzet 1,640,57Cashflow 0,300,005Personeel 322