Laurent Bousis (31) nam een jaar geleden het algemene beheer over van Michael Vandenhooft bij iProspect Belgium, dat is gespecialiseerd in search engine marketing (SEM) en kwam ondertussen in handen van mediacentrale Aegis (Carat).
...

Laurent Bousis (31) nam een jaar geleden het algemene beheer over van Michael Vandenhooft bij iProspect Belgium, dat is gespecialiseerd in search engine marketing (SEM) en kwam ondertussen in handen van mediacentrale Aegis (Carat). De business valt uiteen in twee grote delen: het aankopen van gesponsorde links naast de resultaten in een zoekmachine en het optimaliseren van de plaats van een bedrijf in de 'natuurlijke' zoekresultaten. Daarvoor betaalt een bedrijf als iProspect aan de zoekmachine-uitbater niets, maar het moet er wel voor zorgen dat door aanpassing van inhoud en links met andere sites de zoekmachine de site van de klant oppikt in de resultaten op de eerste bladzijde. "We zijn erin geslaagd met 25 procent te groeien. We zijn het op een na grootste bureau in search engine marketing en het nummer één als je kijkt naar de brutomarge", vertelt Bousis. iProspect kon die vooruitgang volgens Bousis boeken omdat het al een leidende positie heeft. "We hebben in alle sectoren grote klanten, we evolueren samen met hen. De grootte van de budgetten van de klanten maakt dat we mee kunnen zijn met de technologie." Techniek is een belangrijke factor in search engine marketing. Bousis groeide zelf vanuit de productie door naar een managementfunctie. "Dat heeft in deze sector zijn voordelen", vindt hij. "Je moet begrijpen wat je verkoopt. Het is onze taak om te verwoorden welke technische redenering erachter zit." SEM is in volle ontwikkeling en de tijd van 'evangelisatie' is stilaan voorbij. "Mijn gevoel is dat de markt weet wat SEM is. De concurrentie op de markt is het jongste jaar ook sterk gestegen en wij hebben in principe het meeste te verliezen. We kunnen wel terugvallen op onze ervaring", zegt Bousis. Een bedrijf als iProspect kan ook gemakkelijk mensen verliezen die hun ervaring meenemen. "Er is de jongste maanden één persoon vertrokken. Het is heel belangrijk je eigen mensen goed in de watten te leggen, niet alleen financieel, maar ook met de werksfeer. Een slechte sfeer keldert je bedrijf." Search engine marketing is heel meetbaar en dat sluit goed aan bij de roep naar meer return on marketing investments. Spint een bedrijf als iProspect dan ook goed garen bij de recessie? Bousis: "SEM is een groeisector. In deze tijden van rationalisering van de marketinguitgaven, zie je ook een verschuiving naar SEM. Maar ik zou niet zeggen dat we voordeel hebben van de crisis. Zonder de crisis zouden we nog veel groter zijn." Voor de komende twaalf maanden mikt Bousis overigens opnieuw op een groei van 2 procent. Is: general manager iProspect gehuwd, twee kinderen Vrije tijd: met een baby van 2 maanden meer dan ooit het gezinAVP