Geen verplichtingen, alleen plezier

U houdt van blitse wagens, maar vindt het moeilijk om te kiezen tussen een Jaguar E Type, een Porsche 356 of een Triumph TR3? The Classic Club biedt een formule die u toelaat om achter het stuur van zoveel mogelijk wagens te kruipen, maar dan zonder de nadelen die verbonden zijn aan het eigenaar zijn.

F rank Wautier (31) is project manager bij de een financiële instelling maar ook de initiatiefnemer van The Classic Club, een club van classic cars (wagens tussen de 25 en 40 jaar oud) die in 2001 werd opgericht. Waarom een clubformule? Het principe is simpel: de eigenaar van een classic car bezit meestal maar één wagen en draait op voor alle onderhoudskosten, terwijl een lid van een club achter het stuur kan kruipen van verscheidene voertuigen en de club voor nagenoeg alles zorgt. Kortom, puur plezier zonder de verplichtingen of kosten die het bezit van een classic car meebrengt.

Volgens Xavier Techy uit Bergen (45), een onvoorwaardelijke Triumph-fan, “begin je in deze wereld beter onderaan de ladder”. Techy, een bestuurder van vennootschappen, heeft voor de formule van The Classic Club gekozen om vertrouwd te raken met het universum van de classic cars. Misschien wordt hij over drie of vier jaar wel zelf eigenaar van een van deze modellen. Maar ook dan zal hij zijn lidmaatschap niet opzeggen. “Hier bij The Classic Club kun je vrienden maken. Bovendien voel ik niet zo veel voor de ongemakken van de logistiek, de bewaking en het onderhoud van de wagens.”

Jongensdromen

Dat Frank Wautier, de initiatiefnemer van het project, al van kindsbeen helemaal weg is van auto’s, zal u niet verbazen. Als student knapte hij een Porsche 356 op. “Het was een wrak met een volkomen weggerotte bodem. Ik heb hem voor 6200 euro gekocht en uiteindelijk voor 20.000 euro doorverkocht, nadat ik er honderden uren aan had gewerkt om hem weer tiptop in orde te krijgen.”

In 2000 stak Wautier het Kanaal over om in de Londense City te gaan werken. Hij vond een woning in de Mayfair-wijk, zo’n vijf minuten van Piccadilly. Een echt mazzeltje voor wie het heerlijk vindt om de mooiste auto’s ter wereld aan zijn deur te zien voorbijtrekken. Het was ook in Londen dat Frank Wautier in de weekendbijlage van de Financial Times een artikel las over classic cars. Wautier bezocht de Londense Club verscheidene malen zonder evenwel lid te worden. Toen hij weer in België was, begon hij na te denken over een soortgelijke formule. Hij sneed het onderwerp aan bij bankcollega Cédric Fonteyne de Vielcroix, financieel analist en een hartstochtelijke fan van classic cars die echter totaal geen technische of mechanische knowhow in huis heeft. Zo waren ze opeens met zijn tweeën. Een garagehouder in Braine-le-Comte zou erover waken dat de juweeltjes altijd in onberispelijke staat verkeerden.

Een derde medeplichtige, François van Coppenolle, bestuurder van de vennootschap Delcom uit Drogenbos, hapte eveneens toe. Samen dachten zij een structuur uit en stopten hun spaargeld (18.500 euro) in de vzw The Classic Club. In mei 2001 publiceerde Etienne Visart, hoofdredacteur van de Moniteur Automobile, een inzetje dat het initiatief in wording aankondigde, waarna The Classic Club al meteen tien leden kon ontvangen. De club beschikte echter nog over geen enkele auto. Etienne Visart (52) werd zelf ook lid. Voor deze journalist en testrijder van moderne auto’s appelleert de wereld van de classic cars aan een “jongensdroom”. Hij rijdt jaarlijks met minstens honderd verschillende nieuwe modellen rond, maar net met die oudjes herontdekt hij “dat welhaast archeologische rijplezier, zonder stuurbekrachtiging, zonder ABS en zonder airbag”. Op zijn tiende al reed Visart met zijn moeders auto rond – een 2CV en een Citroën DS – en als student kocht hij auto’s “in staat van ontbinding” uit de jaren vijftig en zestig op.

Ook al is de ledenbijdrage voor The Classic Club niet bepaald goedkoop, volgens Etienne Visart “blijft de clubformule goedkoper dan het zelf eigenaar zijn van een classic car, zelfs na ettelijke jaren. “Bij de club heb je immers de keuze uit verschillende auto’s.”

Kostenplaatje

Een nieuw lid betaalt een toegangsprijs en een jaarlijks abonnementsgeld dat tussen de 1500 en de 5000 euro schommelt, afhankelijk van het feit of hij kiest voor een Classic-, Privilege– of Prestige-lidmaatschap, formules die recht geven op een bepaald aantal punten. Afhankelijk van het type wagen (klasse en vermogen), het seizoen en de dag (weekdag, weekend, feestdagen) dienen deze punten op hun beurt als ruilmiddel voor het reserveren van een auto.

Een voorbeeld. Een Triumph TR3 uit klasse 3 (er zijn zes categorieën) kost op een doordeweekse dag in de winter viermaal minder dan tijdens het weekend in de zomer. Een MG is niet zo duur in onderhoud en aan de onderdelen is vrij makkelijk te komen. Maar een Jaguar MK2 is een stuk kwetsbaarder: zijn motor moet bijna maandelijks worden afgesteld en als er iets mis mee is, vindt u de onderdelen niet altijd. “In onze Jaguar is al een slordige 2500 euro aan onderhoud gekropen. Hetzelfde met de Triumph”, aldus Frank Wautier.

Toen de club vorig jaar van start ging, hadden de leden de keuze uit vier schitterende wagens: een Jaguar MK2, een Triumph TR3, een MGB en een Lotus Super Seven. “Voor de wagens, de technische controle enzovoort hebben we in totaal 80.000 euro betaald. Een bedrag dat we bij elkaar wisten te schrapen dankzij een banklening .”

Vandaag heeft The Classic Club zes wagens in portefeuille (inmiddels zijn er een Porsche 356 en een tweede Jaguar bijgekomen) en binnenkort zullen ook nog een oude Rolls-Royce en een Ferrari de vloot komen versterken. Vandaag telt de club 25 leden: vrije beroepen, directeurs van bedrijven, hogere kaderleden… Het zijn vooral veertigers afkomstig uit Gent, Luik, Kortrijk, Waver, Namen, Bergen, Antwerpen en Brussel. “Als we vóór het einde van dit jaar dertig leden hebben en dat aantal volgend jaar kunnen verdubbelen, zijn wij dik tevreden,” bekent Frank Wautier.

De kerngroep van The Classic Club bestaat momenteel uit vier personen: ook Nico Vanhoutte is tot het team toegetreden. Frank Wautier is coördinator van de club en houdt zich bezig met het dagelijks bestuur; François van Coppenolle tekent samen met Cédric Fonteyne de Vielcroix voor de pr, terwijl Nico Vanhoutte en Frank Wautier samen instaan voor het contact met de (nieuwe) leden en op zaterdagochtend het clublokaal bemannen. Of ze nu Vlaams of Waals zijn, de vier steunpunten van de club zijn allemaal tweetalig. Dat is een troef, aangezien de leden uit alle windstreken afkomstig zijn.

Zo is Michel Assoignon, hoewel zijn naam dat niet meteen doet vermoeden, een Vlaming afkomstig uit Grobbendonk. Deze 51-jarige financieel directeur verkiest eveneens de clubformule boven het zelf eigenaar zijn: “Te meer daar de lidmaatschapsformules soepel zijn en je met de wagens kunt rijden op de ogenblikken die je zelf kiest”. Assoignon denkt nog vaak terug aan die drie dagen dat hij zich de eigenaar van een Jaguar MK2 mocht wanen, in augustus vorig jaar. Ik ben heerlijk met familie en vrienden gaan rondtoeren in de regio Antwerpen. Het was een zeer aangename ervaring, omdat je heel anders rijdt.” Net zoals Xavier Techy vindt ook Assoignon dat rijden met dergelijke wagens veel minder steriel en meer authentiek is: “De ophanging is anders, er hangt zo’n luchtje van smeerolie, je hoort de motor zoemen. Ik noem het een sensuele sensatie.”

Formule

Om zijn leden tevreden te houden, heeft The Classic Club zich ertoe verbonden elke keer dat er zeven nieuwe leden bijkomen, een ‘nieuwe’ classic car aan te schaffen. “We willen uiteindelijk honderd leden binnen halen, maar ook niet meer dan dat,” verduidelijkt Frank Wautier. De club beheert niet alleen een renstal – een evenwichtig assortiment cabrio’s en vierdeursauto’s – maar pakt ook uit met een (tweetalige) nieuwsbrief, een (drietalige) internetsite en activiteiten zoals uitstapjes, deelname aan ‘classic car’-evenementen, beurzen enzovoort.

Momenteel is de club eigenaar van vijf wagens en de zesde wordt door een lid ter beschikking gesteld. Dat zal eveneens het geval zijn met de Rolls-Royce die de stal binnenkort komt verrijken. Die formule is voordelig voor het lid in kwestie, omdat hij zijn auto en de wagens van de club gedurende meer dagen mag gebruiken en de club de inschrijvings-, onderhouds-, omniumverzekeringskosten en taksen voor zijn rekening neemt.

Toch gaat de club niet in op alle voorstellen: de wagens moeten overeenstemmen met de wensen van de leden. “Maar het staat buiten kijf dat wij het fantastisch zouden vinden als we een oude Austin of een Jaguar E Type aangeboden zouden krijgen,” aldus Frank Wautier.

Het reserveren van de wagens verloopt gewoonlijk via het internet, waar de site van The Classic Club (met een beveiligd ‘leden’-gedeelte) alle beschikbare wagens afficheert. De Jaguar kent het meeste succes. “Dat is ook de reden waarom we een tweede exemplaar hebben gekocht,” aldus een glunderende Wautier, die uitlegt dat de leden gewoonlijk in gezinsverband uitstapjes maken. Iedereen heeft een doel. Er is geen enkel lid dat een auto komt halen om er doelloos mee rond te rijden. Iedereen wil er plezier aan beleven.”

Met een classic car toeren, veronderstelt een relatie tussen mens en machine. Wie achter het stuur van zo’n wagen plaatsneemt, voelt de motor vibreren, zelfs als er niet hard wordt gereden. Een bestuurder die 100 km per uur rijdt, ervaart hetzelfde gevoel als iemand die 160 per uur rijdt met een moderne wagen. En daarnaast oogst u natuurlijk de sympathie van de medeweggebruikers. “Als een nieuw potentieel lid achter het stuur van één van onze wagens kruipt, zelfs als die geparkeerd staat in de showroom, verandert zijn gezicht meteen en begint hij te glunderen. Je zou bijna zeggen dat hij er jonger op wordt. Het heeft iets magisch, de wereld van de classic cars.”

Geïnteresseerd in de magie? The Classic Club organiseert op 28 april een opendeurdag: een mooie gelegenheid om eens plaats te nemen achter het stuur van een classic car. Wedden dat de glimlach niet van uw gezicht te branden is?

Serge Vanmaercke [{ssquf}], svanmaercke@trends.be

The Classic Clubhoudt opendeurdag op 28 april: Chaussée de Bruxelles 61-63, 7090 Braine-le-Comte.

067-55 47 16, gsm: 0486-34 57 12 (Nl) of 0474-90 20 98 (Fr), fax: 02-610 88 30,

info@theclassicclub.com, www.theclassicclub.com

Leden betalen een eenmalige bijdrage van 750 euro.

The Classic Club is een club voor liefhebbers van classic cars.

Voortaan kan iedereen met legendarische wagens toeren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content