Transportsystemen, constructiewerken, onderhoudswerken en speciale projecten. Dat zijn de vier pijlers waarop Sleurs Industries zich richt, maar het bedrijf denkt zo weinig mogelijk in vakjes. "We bestuderen een aanvraag en schakelen desnoods gespecialiseerde onderaannemers in, maar de meeste expertise hebben we zelf in huis", zegt CEO Hugo Knevels.
...

Transportsystemen, constructiewerken, onderhoudswerken en speciale projecten. Dat zijn de vier pijlers waarop Sleurs Industries zich richt, maar het bedrijf denkt zo weinig mogelijk in vakjes. "We bestuderen een aanvraag en schakelen desnoods gespecialiseerde onderaannemers in, maar de meeste expertise hebben we zelf in huis", zegt CEO Hugo Knevels. Sleurs voert de hele montage zelf uit, op een terrein van 27.000 vierkante meter in Balen, nabij Mol, en transporteert de constructie dan naar de klant. "We hebben vele hoogwerkers en personeel dat beschikt over het VCAP-certificaat, de hoogste veiligheidsgarantie die je in de petrochemie kan verkrijgen." Volgens Knevels was er nooit een masterplan voor uitbreiding, maar is Sleurs Industries meegegroeid met de vragen en noden van zijn klanten. Het is de klant die de koers bepaalt en die koers gaat blijkbaar vele richtingen uit. De firma is actief in voeding, glas, petrochemie, automotive, metallurgie en milieu. De Kempenaars gaan ook prat op hun single point of contact-aanpak (SPOC). Accountmanagers hebben alle enkele bedrijven in portefeuille waarvan ze alle binnenkomende vragen beantwoorden of oplossen. "Dat vergt een grote algemene vakkennis van deze mensen, maar we leiden ze daar ook geleidelijk toe op. De klant heeft een vraag en daarmee basta. Hij moet zich niet afvragen aan wie hij die moet stellen", redeneert Knevels met Kempense nuchterheid. Zo ging Sleurs ook meer tot de verbeelding sprekende uitdagingen aan. In samenwerking met de Vlaamse regering en de baggerbedrijven DEME en Jan De Nul bouwde het in de Antwerpse haven het Amoras-project uit. Dat is de grootste overspanning die ooit in België gebouwd is: een brug van 24 meter hoog, 175 meter lang en 440 ton staal. In Mechelen bouwde Sleurs de skywalk op de Romboutstoren: een panoramisch platform van 14,5 ton op bijna honderd meter hoogte. "Onze medewerkers zijn trots om aan deze speciale projecten hun specialistische bijdrage te kunnen leveren. Top of the bill was uiteraard het fenomenale podium The Claw voor de optredens van de Ierse popgroep U2. Constructeur Stageco koos ons bedrijf uit om dit mee op te stellen. Er kwamen 110 vrachtwagens aan te pas." Volgens zijn bedrijfsprincipe 'één project, één contactpersoon, één totaaloplossing' stapt de constructeur ook in de markt van de hernieuwbare energie. Sleurs installeert zonnepanelen voor bedrijven en neemt de administratie, rendementsstudie, stabiliteitsberekeningen, montage, inbedrijfstelling en het onderhoud op zich. "We zijn niet gebonden aan één merk van zonnepanelen. Wij stemmen elke installatie af op elke concrete situatie en kiezen alle materialen met het oog op een optimaal rendement." De energiepoot van het bedrijf zet ook voluit in op windenergie, biomassa en warmtekrachtkoppeling.Johan De Crom