We wisten eigenlijk niet zo goed wat we er moesten van vinden, toen Hyundai deze Veloster onthulde. Een atypisch product in een eerder rationeel gamma. Met auto's als de i40 of kleinere i30 wil de Koreaanse constructeur de klant in de eerste plaats waar voor zijn geld bieden, en met de ix35 scoort Hyundai in het zeer populaire segment van de SUV's. Maar achter deze kleine, leuke coupé schuilt een andere drijfveer. Hyundai wil deze keer helemaal geen hoge toppen scheren in de verkoop, en het mikt natuurlijk ook niet op de fleet zoals met de scherp geprijsde i...

We wisten eigenlijk niet zo goed wat we er moesten van vinden, toen Hyundai deze Veloster onthulde. Een atypisch product in een eerder rationeel gamma. Met auto's als de i40 of kleinere i30 wil de Koreaanse constructeur de klant in de eerste plaats waar voor zijn geld bieden, en met de ix35 scoort Hyundai in het zeer populaire segment van de SUV's. Maar achter deze kleine, leuke coupé schuilt een andere drijfveer. Hyundai wil deze keer helemaal geen hoge toppen scheren in de verkoop, en het mikt natuurlijk ook niet op de fleet zoals met de scherp geprijsde i40. Neen, de Koreanen wilden gewoon een leuke auto in de toonzaal zetten, zoals Volkswagen de Scirocco heeft of Renault de Mégane Coupé. Maar een sportwagen is de Veloster niet. Daarvoor heeft hij een te brave motor. En zo wordt de Veloster ook een optie voor kleine gezinnen met een kind of twee kleintjes, die een aangename, hippe en tegelijk toch praktische auto met een ruime uitrusting zoeken voor een niet al te groot budget. En misschien bovenal: een auto die niemand onverschillig laat. Dat dankt hij aan een heel dynamische lijn, die een beetje onthutst met asymmetrie: aan de linkerzijde is er maar een deur, aan de rechterzijde zijn er twee, dus ook een achterdeur. Dat je de Veloster niet als een sportwagen moet beschouwen, merk je ook aan het rijgedrag. Houd het rustig en je hebt een heel aangenaam rijdende auto. Probeer je hem in de bochten te gooien, dan laat de Veloster snel voelen dat hij dat niet lust. Maar dat kan op onze hedendaagse wegen natuurlijk ook de bedoeling niet zijn. Als je het rustig houdt, dan kan je trouwens rondkomen met een gemiddeld verbruik tussen 6,2 en 6,5 liter. Er is beter, maar slecht is dat niet. Maar hoewel er 140 pk in de viercilinder zit, schuift er weinig power onder de voet. Het maximale koppel van 167 komt pas vrij bij 4850 toeren, zodat je lang moet doortrekken in dezelfde versnelling om veel trekkracht los te maken. En dat betekent dan weer: nerveus rijden en (te) veel verbruiken. Helemaal niet vergelijkbaar met modernere benzinemotoren zoals de 1.4 Tsi die Volkswagen in de Scirocco steekt. Daar zit het maximale koppel in een veel lager toerental, zodat het in gewoon verkeer veel vlotter rijden is. Anders bekeken: je mag de Veloster zeker niet als een vlot accelererende sportwagen bekijken, want dan zal hij ontgoochelen. Dat weet Hyundai ook wel. Voor wie een 'echte sportwagen' wil, volgt later een versie met 200 paarden onder de kap. Motor: 1,6 liter benzine met rechtstreekse inspuiting. Max. vermogen: 140 pk bij 6300 toeren Max. Koppel: 167 Nm bij 4850 toeren Topsnelheid: 200 km/u, 0-100 km/u in 9,8 seconden Normverbruik: gemiddeld 5,6 liter Testverbruik: 6,7 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 137 gram/km Instapprijs: 21.499 euroLeuke autoWat aamborstige motorJO BOSSUYT