GEEN SANT IN EIGEN LAND

Wat Fidel Castro al jaren weet, hebben ze in België nog altijd niet door : milieuvriendelijk ontkalken, werd uitgevonden in Borgerhout.

Eddy Adriaenssens, gedelegeerd bestuurder van het Borgerhoutse familiebedrijf nv Cepi-Co begrijpt het niet. Waarom zien zo weinig Belgische bedrijven het nut in van zijn systeem voor waterontkalking ? “Nooit sant in eigen land, zeker ?” vraagt Adriaenssens retorisch.

Vijftig jaar geleden ontdekte Adriaenssens’ schoonvader, Theo Vermeiren, toevallig de elektromagnetische anti-kalkbehandeling. Vermeiren ontwikkelde een eenvoudig maar efficiënt apparaat niet veel meer dan een cilinder met twee magneten en probeerde dat aan de wereld te slijten. Tussen 1946 en 1976 liet de ondernemende ingenieur in 57 landen zo’n 265 oktrooien beschermen. De basisidee was simpel : chemische ontkalking vervangt calcium en magnesium in het water door het milieu-onvriendelijke natrium. De magnetische metode verandert echter niets aan de scheikundige samenstelling van het water.

Met de jaren nam de konkurrentie van gewone waterverzachters toe. De bestellingen liepen terug en uiteindelijk moest de toenmalige nv Epuro de boeken neerleggen. Niet veel later, begin 1992, dook in Borgerhout het huidige Cepi-Co op, als afgeslankte versie van Epuro. Aan het hoofd staan de broers Roger en François Vermeiren, samen met hun schoonbroer Eddy Adriaenssens. Cepi-Co telt nu twee produktiewerknemers en één sekretaresse, goed voor een omzet van 15 miljoen frank, waarvan 95 % uit het buitenland komt.

Toepassingsmarkten voor Cepi-Co zijn vooral koelsystemen, sanitair en airconditioning kortom : alles waar water en warmte samenkomen. De Cubaanse suikerindustrie kampte in het verleden met kalkafzettingen door de enorme waterverdamping tijdens het produktieproces en was een van de eerste klanten van het bedrijf.

Intussen zijn echter de meeste oktrooien vervallen. Een hypoteek op de toekomst van Cepi-Co ? Neen, meent Adriaenssens. “Omdat de wetenschap nog altijd niet precies kan verklaren hoe die magnetische waterbehandeling werkt, kan je de techniek alleen proefondervindelijk ontwikkelen. Daarom betekent onze vijftig jaar ervaring een voorsprong op onze konkurrenten.”

Adriaenssens ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. De omzet moet omhoog naar 20 miljoen en “we zitten goed, omdat er almaar meer milieudruk komt voor natuurlijke produkten en procédés. Misschien worden we ooit nog wel eens sant in eigen land.”

EDDY ADRIAENSSENS (CEPI-CO) 95 procent van de omzet komt uit het buitenland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content