Vier jaar en 320.000 verkochte exemplaren na zijn lancering smukt Volkswagen de Passat CC op. Aan het uiterlijk verandert niet echt veel. De vernieuwing zit veeleer aan de technische kant, met een motorenaanbod dat alweer zuiniger en krachtiger wordt, en een betere uitrusting. We denken aan de standaard bi-xenonlichten en vermoeidheidsdetectie, en aan het nog grotere aantal elektronische rijhulpmiddelen op de optielijst. Maar op zijn minst even opvallend is dat het woord 'Passat' uit de naam is geamputeerd. Deze Volkswagen gaat voortaan gewoon door het leven als 'CC'. ...

Vier jaar en 320.000 verkochte exemplaren na zijn lancering smukt Volkswagen de Passat CC op. Aan het uiterlijk verandert niet echt veel. De vernieuwing zit veeleer aan de technische kant, met een motorenaanbod dat alweer zuiniger en krachtiger wordt, en een betere uitrusting. We denken aan de standaard bi-xenonlichten en vermoeidheidsdetectie, en aan het nog grotere aantal elektronische rijhulpmiddelen op de optielijst. Maar op zijn minst even opvallend is dat het woord 'Passat' uit de naam is geamputeerd. Deze Volkswagen gaat voortaan gewoon door het leven als 'CC'. What's in a name? Behoorlijk wat, in dit geval. Volkswagen wil dit model iets hoger positioneren, en de associatie met de Passat past niet meer in dat plaatje. In plaats daarvan regende het tijdens de persvoorstelling predicaten als 'businessclass' en 'luxueus'. Helemaal terecht overigens, want de CC voert je mee in een omgeving die heel comfortabel is en net voldoende luxueus om de manager - die in het verleden toch wel wat meer spendeerde aan zijn wagen - serieus te doen nadenken. De CC vervult nu meer dan ooit de missie waarmee de Passat CC vier jaar geleden in het autolandschap werd neergezet: een alternatief in de prijsklasse van 30.000 tot 40.000 euro bieden, in een nieuw segment dat Mercedes creëerde met de CLS: dat van de coupé met vier deuren. Het soort auto dat Audi daarna ook bouwde met eerst de A5 en later de A7, en BMW met de 5 GT. En ja, dat zijn allemaal modellen die zich in een hogere prijsklasse nestelen. Het concept 'coupé met vier deuren' slaat trouwens aan, qua vormgeving dan toch. Wie de nieuwe Hyundai i40 of de toekomstige Ford Mondeo bekijkt, zal merken dat almaar meer populaire en (veel) goedkopere middenklassers die coupélijn overnemen. Met als enige verschil: achterin zitten daar nu toch drie zitplaatsen in plaats van maar twee. Of hoe de berline langzaam almaar vaker coupé-gehalte krijgt. De vernieuwde CC komt overigens ook met drie zitjes achterin, en daar zijn ze bij importeur D'Ieteren niet rouwig om. "Onwaarschijnlijk hoeveel kandidaat-kopers afknapten op die achterbank met maar twee plaatsen", zegt Jean-Marc Ponteville, pr-man van Volkswagen België. Nu kan de klant kiezen, twee of drie achterin, zonder min- of meerprijs. Onder de motorkap is het kiezen uit twee benzinemotoren (1.8T en 3.6 V6) en drie versies van de tweeliter turbodiesel. Voor ons land en de fleet is de TDi van 136 pk de interessantste, met een uitstoot die beperkt blijft tot 125 gram CO2. Alle dieselmotoren hebben standaard start/stop. Alleen: jammer dat de V6 3.0 turbodiesel van het huis hier niet te krijgen is. De CC is immers een auto die minstens de mogelijke keuze voor zo'n krachtbron verdient. Motor: 4 cilinder turbodiesel van 2.0 liter Max. vermogen: 136 pk of 100 kW Max. Koppel: 320 Nm bij 1750 toeren Topsnelheid: 214 km/u 0-100 km/u in 9,8 seconden Gemiddeld normverbruik: 4,7 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 125 gram Euro 5 Instapprijs: 33.690 euro LimousinegevoelGeen V6 diesel in gammaJO BOSSUYT