Bij B&L Lighting Services ( B&L) windt verkoopsmanager Dirk Van den Broeck er geen doekjes om. "Zowat elke langspeelprent die ooit in de Belgische filmgeschiedenis is gedraaid, werd door ons uitgelicht," beweert hij - in de achtergrond knikt Michel Delvenne, gedelegeerd bestuurder, instemmend. Waarom kan B&L prat gaan op dit quasi-monopolie? Om historische redenen.
...

Bij B&L Lighting Services ( B&L) windt verkoopsmanager Dirk Van den Broeck er geen doekjes om. "Zowat elke langspeelprent die ooit in de Belgische filmgeschiedenis is gedraaid, werd door ons uitgelicht," beweert hij - in de achtergrond knikt Michel Delvenne, gedelegeerd bestuurder, instemmend. Waarom kan B&L prat gaan op dit quasi-monopolie? Om historische redenen. Kort na de Tweede Wereldoorlog ontstonden de firma's Bulterys en Locaflash. Ze bleven elkaar zo'n dertig jaar lang bekampen. Elke firma had zijn unieke expertise. De ene maakte kleine vrachtwagens met stroomgeneratoren erop. De andere had veel succes met minuscule handlampjes waarmee je een persoon voor de camera kon uitlichten. "Beide firma's waren complementair, maar in de praktijk waren het hardvochtige concurrenten," aldus Dirk Van den Broeck. In februari 1996 zochten beide bedrijven toenadering. Dit leidde tot een fusie. De omzet groeide sindsdien met 25 à 30% tot pakweg 200 miljoen frank. "We zijn marktleider in ons nichesegment. De rest van de sector wordt echter overspoeld door kleine knoeiers: omhooggevallen diskjockeys die hun eenmanszaakje voorstellen als een professional light & sound-bedrijf," vindt Van den Broeck. Het irriteert hem duidelijk. B&L zelf doet beroep op een netwerk van zo'n 32 freelance belichters in film en tv. "Dat zijn gediplomeerde cineasten," zo benadrukt hij de sérieux van zijn firma. B&L maakt ook zelf apparatuur. "We fabriceren in opdracht van veeleisende filmmakers zeer specifieke armaturen op maat. En we kopen vrachtwagens op en bouwen ze om tot mobiele stroomgeneratoren. We hebben er nu zo'n 46." Deze mobiele platformen vormen een afzonderlijke, industriële tak in noodstroomvoorziening - en zijn ondergebracht in de (oude) vennootschap Bulterys. Zowel Electrabel als zijn Waalse tegenhanger SPE doen hierop regelmatig een beroep, zoals bij de jongste overstromingen in Vlaanderen. Andere grotere marktspelers in het belichtingssegment in België zijn Phlippo Showlights uit Lier en Fréquence uit Sint-Pieters-Leeuw. De ene profileert zich eerder in de showverlichting, de andere in het theater. Al durft elk van hen ook het gras voor de voeten van de andere weg te maaien. Zo verzorgde B&L vorige week nog de verlichting van het Brusselse Filmfestival. En B&L koestert grootse plannen. In de loop van dit jaar wil de groep starten met de bouw van een grootschalig gebouwencomplex op de voormalige terreinen van de NMBS in Josaphat (Schaarbeek). Kostenplaatje: zo'n 125 miljoen frank. "De bedoeling is om op die plaats zo'n 1300 vierkante meter aan studio's en zalen te bouwen voor diverse opdrachtgevers en dienstenverleners in de audiovisuele sector," legt Van den Broeck uit. "Het wordt een heus filmdorp zoals de Pinewood-studio's in Londen of - waarom niet - Hollywood in Los Angeles. Maar dan wel op een iets kleinere, Belgische schaal."