Geen kouwe koffie

Friesland Food Service zoekt met San d’Oro een nieuwe markt voor zuivelproducten in het horeca-kanaal.

Op 1 januari van dit jaar zijn Diafarm en Friesche Vlag België (allebei onderdeel van Friesland Dairy Foods, een Nederlands wereldconcern op het vlak van zuivel) samengegaan tot Friesland Food Service. Het bedrijf richt zich onder meer op de zuivelverwerkende industrie (bijvoorbeeld bakkerijen) en op horeca en catering. “We zoeken naar de noden van de distributie en de eindverbruiker en bieden daar oplossingen voor. Dat doen we via concepten met een echte toegevoegde waarde,” zegt Guy Van Geem, general manager van Friesland Food Service Belgium.

Het moederbedrijf heeft verschillende interessante concepten in de koelkast zitten. Eén daarvan is het product San d’Oro : “een uniek ‘Cool Cream Coffee’-concept voor de horeca,” zo staat in de salesfolder te lezen. San d’Oro wordt gekoeld geserveerd in een ietwat wijd uitlopend glas, met daarin een chocolade-stick. Dat moet een Venetiaans accent geven (Italië ! Koffie !…).

De kleur van het drankje is lichtbruin, de smaak is opvallend : romig, maar ook pittig door de toevoeging van een vleugje alcohol (0,5 %). Daarmee wil men tegemoetkomen aan de dorst van de consument naar speciale dranken. De ontwikkelingen op de biermarkt zijn daarvan een voorbeeld : de speciale brouwsels winnen terrein. “De consument zoekt naar andere belevingen, ook in de manier waarop hij naar de horeca kijkt,” weet Van Geem. “Niet voor niets komen de brouwers ook daar met eigen concepten, zoals Café Leffe.”

OVERTUIGEN.

Op die markt mikt Friesland Food Service met San d’Oro. “De consumenten willen meer en meer gezonde producten,” zegt Van Geem. ” Coca-Cola heeft een machtspositie, maar die frisdrank biedt niet dezelfde voedingswaarde als zuivelproducten. Door marktonderzoek hebben we vastgesteld dat er een niche is voor speciality-drinks in de dairy en dairy-related business.” Met San d’Oro reikt men ook de koffiehandel een helpende hand : de jeugd is immers minder geneigd om koffie te drinken.

Kurt Boodts, product manager bij Friesland Food Service Belgium, zegt dat men niet zomaar flesjes wil verkopen. Het gaat om het concept. Het mag zeker niet vergeleken worden met de ice-coffee, die vorig jaar als frisdrank gelanceerd werd.

Dat product bleek in de horeca aanvankelijk een zware barrière te vormen voor San d’Oro. Guy Van Geem : “Er kwam een reactie van ‘Nee, niet nóg eens kouwe koffie ! ‘ maar als we uitlegden hoe het concept in elkaar zat, veranderde men van mening. Daarom wordt San d’Oro ook geïntroduceerd door de eigen salesploeg, en niet via een promotie-actie in de vakpers. We moeten de horeca-uitbaters zien te overtuigen en ze achter het product krijgen.”

Bij Friesland Food Service merkte men dat de glazen San d’Oro, die de uitbaters voorgezet kregen, snel leeg waren. Men rekent er nu op dat de horeca-mensen het drankje onder de aandacht van hun klanten zullen brengen als iets speciaals. Hun rol in de marktbewerking wordt fundamenteel genoemd. Voor de cafés heeft men tevens ondersteunend promotiemateriaal gemaakt in de vorm van leaflets en tafelkaarten. San d’Oro is ook een interessant product voor de horeca, omdat de prijsstelling wat hoger ligt dan die van gewone koffie of frisdrank. Friesland Food Service adviseert een minimumprijs van 70 frank.

DISTRIBUTIE.

De vraag is welk publiek men op het oog heeft met San d’Oro. De jongeren ? “We zien de doelgroep heel breed,” aldus Van Geem. “Het zou toch wel erg dom zijn te gaan vertellen dat het drankje vooral bestemd is voor de 20- tot 30-jarigen. De consument zelf zal moeten kiezen. Onze taak bestaat erin het product zo goed mogelijk te verspreiden in de horeca.”

Uw verslaggever meent intuïtief aan te voelen dat San d’Oro veeleer een drankje voor vrouwen is. Kurt Boodts vertelt dat uit het marktonderzoek een lichte voorkeur bij de vrouwen bleek, maar dat die te weinig uitgesproken was om het nieuwe product te betitelen als een drankje voor vrouwen. “Ook de mannen zijn enthousiast,” zegt hij. “San d’Oro is bedoeld voor mensen die graag een kop koffie drinken. Op een warme dag is het een uitstekend alternatief voor koffie. Het is een verfrissend product, maar het biedt toch de koffiesmaak.”

In het food-kanaal zal San d’Oro in eerste instantie niet te vinden zijn. Het is vooral een horeca-concept, al wil Guy Van Geem niet uitsluiten dat het op termijn ook in de supermarkt zal komen te staan. “Er zijn al heel wat producten ‘geboren’ via de horeca en later in de distributie terechtgekomen,” zegt hij.

A.V.P.

GUY VAN GEEM EN KURT BOODTS (FRIESLAND FOOD SERVICE) Willen met San d’Oro tegemoetkomen aan de dorst van de consument naar speciale dranken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content