Op de luchthaven van Zaventem zijn echt geen Brazilianen aan het werk, lacht Arnaud Feist de vraag weg. De CFO van The Brussels Airport Company weerlegt dat met de komst van het durfkapitaalfonds Macquarie als aandeelhouder de snoeibijl wordt gehanteerd. "Onze Australische aandeelhouder stelt uiteraard bepaalde financiële doelstellingen. Onze bedrijfskasstroom, bijvoorbeeld, moet de volgende drie jaar met een bepaald percentage groeien. Dat cijfer houden we vertrouwelijk. Maar we staan zelf in voor het dagelijkse beheer. Investeringen worden bekeken in functie van hun bedrijfsmatigheid. Er is ...

Op de luchthaven van Zaventem zijn echt geen Brazilianen aan het werk, lacht Arnaud Feist de vraag weg. De CFO van The Brussels Airport Company weerlegt dat met de komst van het durfkapitaalfonds Macquarie als aandeelhouder de snoeibijl wordt gehanteerd. "Onze Australische aandeelhouder stelt uiteraard bepaalde financiële doelstellingen. Onze bedrijfskasstroom, bijvoorbeeld, moet de volgende drie jaar met een bepaald percentage groeien. Dat cijfer houden we vertrouwelijk. Maar we staan zelf in voor het dagelijkse beheer. Investeringen worden bekeken in functie van hun bedrijfsmatigheid. Er is nog geen enkel project om louter financiële redenen geweigerd. En we gaan morgen echt niet stoppen met de schoonmaak van de terminals om kosten te besparen."Arnaud Feist (41) ging in oktober 2005 aan de slag bij de luchthaven van Brussel. Hij werd de opvolger van Michel Allé, die inmiddels bij de NMBS Holding als CFO werkt. Feist kan terugblikken op een jarenlange ervaring als financiële topman bij SCA Packaging Europe, de Europese marktleider in golfkartonverpakking. "Op de luchthaven ben je direct bij de business. Er worden veel sneller beslissingen genomen," verklaart Arnaud Feist het belangrijkste verschil met zijn vorige werkgever. "SCA Packaging Europe was een Europees hoofdkantoor. Binnen een Europese groep is er steeds meer afstand. Maar ook de bekendheid en de invloed van The Brussels Airport Company in België is niet vergelijkbaar. SCA Packaging is een bedrijf met 3 miljard euro omzet. Maar wie kent het? Voor de luchthaven is dat helemaal anders. Je moet voortdurend een consensus vinden tussen allerlei belangengroepen. Je moet met hen allen goed communiceren."De belangrijkste uitdaging voor Feist het voorbije jaar was de integratie van de informatica. Voordien was het filiaal met de naam Switch een afzonderlijke dochter. Voor Feist is de informaticadienst met zestig werknemers een strategische activiteit voor alle luchthavengebruikers en toepas- singen. ICT is de ruggengraat voor de vlotte doorstroming van informatie over aankomst en vertrek van een toestel, passagiers, bagage, vracht aan boord. Een al even belangrijke taak wordt het opkrikken van de inkomstenstroom uit niet-luchtvaartgebonden activiteiten. De luchthaven streeft naar een verhouding van 60 % versus 40 %. In 2006 bleef Brussels Airport Company hangen op 67 % versus 33 %. "Onze luchtvaartgebonden inkomsten (zoals landingsrechten en passagiersheffingen) nemen elk jaar toe met het stijgende aantal passagiers. De niet-luchtvaartgebonden inkomsten zouden jaarlijks met 15 % tot 20 % moeten klimmen om dat verschil te overbruggen. Je praat dan al gauw over een termijn van vijf jaar." Meer consumptie kan via een uitbreiding van het productaanbod. En meer vluchten via budgetmaatschappijen zouden meer passagiers moeten lokken, en dus ook de consumptie aanzwengelen. " Low cost is het sterkst groeiende marktsegment." IS: CFO van The Brussels Airport Company. VRIJE TIJD: familie, tennis, reizen.W.R.