De Vrijdaggroep presenteert een rapport om binnen tien jaar te komen tot kampioenonderwijs. Opvallend is dat de denktank het refrein van de zesjescultuur mijdt. Het rapport focust op het verhelpen van de samenhang tussen sociale herkomst en slechte schoolresultaten. Terecht, want van alle trends in de PISA-resultaten is dat de meest verontrustende. Bijna nergens ...

De Vrijdaggroep presenteert een rapport om binnen tien jaar te komen tot kampioenonderwijs. Opvallend is dat de denktank het refrein van de zesjescultuur mijdt. Het rapport focust op het verhelpen van de samenhang tussen sociale herkomst en slechte schoolresultaten. Terecht, want van alle trends in de PISA-resultaten is dat de meest verontrustende. Bijna nergens is die samenhang zo sterk. De mindere prestaties in het topsegment zijn ook alarmerend, maar die leerlingen presteren nog altijd beter dan het gemiddelde. Tot de voorstellen van de Vrijdaggroep hoort een pleidooi om centrale toetsen in te voeren en zomerscholen te verankeren als een structureel deel van het onderwijs. Tegelijk moeten de beste leerkrachten in de moeilijkste scholen terechtkomen en pleit het rapport voor een leerplicht vanaf drie jaar. Een opvallend voorstel is dat er in elke centrumstad een school moet komen die zes dagen per week lessen organiseert. Het idee erachter: wie moeite heeft om de leerstof in vijf dagen onder de knie te krijgen, kan dat vaak wel met een extra dag. Dan is er nog het voorstel van de ingekorte zomervakantie. De grote vakantie inkorten en de herfst- en de krokusvakanties met een week verlengen, heeft een positief effect op de prestaties van wie onderaan de ladder staat. Dat is bekend en wordt wetenschappelijk niet gecontesteerd. Jammer genoeg is dat voor Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) geen reden om er een prioriteit van te maken. Hij stelt dat er geen draagvlak is. Dat klopt, maar is dat voldoende reden om logisch beleid niet te overwegen? Voor de invoering van de autogordel was begin jaren zeventig ook geen draagvlak. Weyts zou beter de kwaliteitswinst in het onderwijs benadrukken, zodat er een draagvlak kan ontstaan.