De mobilofoonmarkt in België telt al 1,5 miljoen adepten. Eind dit jaar zullen 15 op 100 Belgen bellen via gsm. Draadloze telefoon wordt een consumptieproduct. Is het dan toeval dat een marketeer in hart en nieren, Philippe Vander Putten (39 j.), sinds 1 september de nieuwe gedelegeerd bestuurder is van Belgacom Mobile (beter gekend onder de naam van het netwerk, Proximus)? "Zeker niet," reageert de Franstalige Brusselaar in vlekkeloos Nederlands. "De rode draad doorheen mijn carri...

De mobilofoonmarkt in België telt al 1,5 miljoen adepten. Eind dit jaar zullen 15 op 100 Belgen bellen via gsm. Draadloze telefoon wordt een consumptieproduct. Is het dan toeval dat een marketeer in hart en nieren, Philippe Vander Putten (39 j.), sinds 1 september de nieuwe gedelegeerd bestuurder is van Belgacom Mobile (beter gekend onder de naam van het netwerk, Proximus)? "Zeker niet," reageert de Franstalige Brusselaar in vlekkeloos Nederlands. "De rode draad doorheen mijn carrière wordt gevormd door bedrijven die de reputatie hebben zeer marketinggericht te denken en te handelen." Met een diploma Administratie en Management aan de UCL en een MBA van de University of South Carolina op zak was Vander Putten assistant brand manager bij Procter & Gamble Benelux (1982-1983) en product manager bij L'Oreal Belgilux (1984-1986). Pas bij Kraft Jacobs Suchard rees zijn ster pijlsnel, van product group manager in België tot vice-president strategy & business development op Europees niveau. Toen hij in 1986 begon bij de voedingsgroep, droeg hij zijn steentje bij aan een omzet van 2 miljard frank (in België). In 1997 strekte zijn verantwoordelijkheid zich uit over een totaal van 2,5 miljard dollar. In 1994 werd hij dan ook verkozen tot marketeer van het jaar. Slechts één keer werd dit vlotte cv-parcours onderbroken. In 1983 richtte Vander Putten een eigen bedrijf op, Video Pub. "Een leuk idee. We plaatsten publiciteit op videocassettes die te huur lagen in de winkel. Toen was er in ons land nog geen sprake van commerciële tv. We kregen grote klanten als G-Bank, Fiat en Gemeentekrediet, maar hadden de leverancierszijde onderschat. De firma's die deze cassettes maakten en kopieerden, waren cowboys. Ze vergaten ons geregeld. Toen de sector in handen kwam van de grote verdelers, moesten we Europees gaan. Ik heb de zaak toen verkocht aan een medewerker." Vander Putten, inmiddels vader van drie zonen, gelooft niet dat de mobilofonie een banaal product is dat gepromoot zal worden als waspoeder: "Er zullen altijd technische kenmerken blijven, waarmee we ons kunnen profileren." Hij denkt aan mogelijkheden van datatransmissie via gsm of Internet. "We zijn actief in een erg competitieve markt die met 80% per jaar aangroeit. Niet alleen de dekking is hierbij van belang, maar ook de capaciteit van het netwerk."Over een mogelijke beursgang van Belgacom Mobile (voor 75% in handen van Belgacom en 25% van Airtouch) blijft hij voorzichtig: "Dit moet je aan de aandeelhouders vragen." Wel bevestigt hij dat Belgacom voor zijn nieuwe topfunctie geen beroep deed op een executive searcher. Het was Jos Libert, hoofd van de afdeling Group Human Resources en oudgediende bij Kraft Jacobs Suchard, die hem polste. Of hoe old boys op topniveau nog steeds een verschil kunnen maken.