Vandaag, 4 juli, voelt de CD&V de Vlaamse regering aan de tand in verband met het Airbus-dossier. Vlaamse industriëlen zijn benieuwd naar het antwoord op de vraag of Vlaanderen wel of niet voldoende compensaties krijgt voor de bouw van een militaire versie van de Airbus.
...

Vandaag, 4 juli, voelt de CD&V de Vlaamse regering aan de tand in verband met het Airbus-dossier. Vlaamse industriëlen zijn benieuwd naar het antwoord op de vraag of Vlaanderen wel of niet voldoende compensaties krijgt voor de bouw van een militaire versie van de Airbus. In juli 2000 besliste de federale regering om de compensaties voor militaire investeringen en de regionale invulling ervan af te schaffen. Toch mocht België volgens de afspraken met andere Europese partners erop rekenen dat de bedrijven voor 100% van de prijs (1,3 miljard euro) bestellingen zouden krijgen voor de bouw van het militaire transportvliegtuig Airbus A400M. Eerst leek het erop dat de Waalse industrie het gros van de contracten voor zijn rekening zou nemen. Na het dreigement van Vlaams minister van Economie Dirk Van Mechelen ( VLD) om het akkoord over de compensaties van de A380, een burgervliegtuig, niet goed te keuren, maakte hij zich sterk dat de Vlaamse bedrijven een return van 52% tot 55% zouden krijgen. Begin dit jaar verklaarde Van Mechelen echter dat er een einde moest komen aan het "verfoeilijke systeem van economische compensaties bij militaire aankopen". Hij wees erop dat zijn dreigement om het andere contract te blokkeren ertoe heeft geleid dat er een "industrieel" akkoord zou zijn binnen Flabel, de organisatie die voor 4% deelneemt aan Airbus Military Company. Kortom, zei de minister in het Vlaams parlement: "Ik voel me niet langer geroepen om mij er nog mee te bemoeien." In mei bracht de Vlaamse minister-president Patrick Dewael ( VLD) echter een bezoek aan Airbus in Toulouse. Daarna eiste hij in een brief aan federale regeringsleden dat de Vlaamse industrie zijn rechtmatige deel van de compensaties zou krijgen. Een zoveelste koersverandering, met andere woorden. Volgens Karel Vervoort van de Flag (de Vlaamse industriële lobbygroep voor militaire luchtvaartcontracten) haalden Vlaamse bedrijven tot vandaag zo'n 15% van de Airbus-contracten binnen. "Het probleem is dat de federale regering handelt alsof er geen compensaties bestaan," verzucht hij. "Er kunnen dus geen klare afspraken worden gemaakt over de verdeling over de regio's. Het gevolg: de contracten worden verworven door schimmige lobbyisten, die hun commissie opstrijken. Net als in de goede oude tijd." Een en ander is voor de Vlaamse volksvertegenwoordiger Eddy Schuermans (CD&V) meer dan voldoende aanleiding om duidelijkheid te vragen. "Het ziet ernaar uit dat de Waalse bedrijven in de aanvangsfase de portefeuille aan compensaties opsouperen, terwijl er voor Vlaamse ondernemingen peanuts overblijft," stelt hij. "Ik wil gewoon duidelijkheid. De Vlaamse regering heeft al enkele keren een ander standpunt vertolkt. Krijgt Vlaanderen voldoende compensaties of blijft het bij woorden?" Antwoord vandaag, 4 juli, in het Vlaams parlement.H. B. [{ssquf}]