Zoals we op al de strategiepagina hebben geschreven (p. 1), zijn we van oordeel dat we voor de komende drie tot zes maanden geen bescherming meer nodig hebben. De tracker Lyxor Eurostoxx50 Short verdwijnt minstens voor een aantal maanden uit de voorbeeldportefeuille, maar zal ongetwijfeld nog wel eens terugkeren.
...

Zoals we op al de strategiepagina hebben geschreven (p. 1), zijn we van oordeel dat we voor de komende drie tot zes maanden geen bescherming meer nodig hebben. De tracker Lyxor Eurostoxx50 Short verdwijnt minstens voor een aantal maanden uit de voorbeeldportefeuille, maar zal ongetwijfeld nog wel eens terugkeren. De omzet van het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth (MDxH) steeg in het tweede kwartaal met 63 %, tot 6,3 miljoen USD. De omzet afkomstig van de verkoop van ConfirmMDx voor prostaatkanker in de Verenigde Staten klom zelfs met 79 %, tot 5,6 miljoen USD. Na zes maanden is er een omzettoename met 65 %, van 7,9 miljoen tot 12,9 miljoen USD. Voor ConfirmMDx bedroeg de stijging 56 %, van 6,9 miljoen tot 10,8 miljoen USD. De overige omzet (2,1 miljoen USD) is grotendeels afkomstig van royalty's en mijlpaalbetalingen op de toenemende verkoop van Cologuard, een op de stoelgang gebaseerde innovatieve darmkankertest van Exact Sciences. De opname van ConfirmMDx in de National Comprehensive Cancer Network-richtlijnen (NCCN) in maart effende in de eerste jaarhelft het pad voor tien nieuwe verzekeringscontracten (eind vorig jaar stond de teller op 35, waarvan er negentien zijn afgesloten in 2015). In augustus volgde een contract met Cigna, een van de vijf grootste verzekeringsmaatschappijen in de Verenigde Staten. MDxH lanceerde eind 2015 SelectMDx voor prostaatkanker, een urinetest met 98 % accuraatheid en een marktpotentieel van 0,5 miljard USD. SelectMDx werd intussen bij meer dan 1000 patiënten gebruikt, wat een eerste, bescheiden omzetbijdrage opleverde (minder dan 1%), en er werden al zes verzekeringscontracten afgesloten. In de tweede jaarhelft komt met AssureMDx een derde test op de markt in de Verenigde Staten, een op urine gebaseerde blaaskankertest met 99 % accuraatheid en 250 miljoen USD marktpotentieel. Niet alleen de omzet, ook de kosten zijn fors gestegen, met 52 %, tot 16 miljoen USD. Hierdoor klom het nettoverlies van 5,5 naar 7,6 miljoen USD (in het tweede kwartaal van 3 naar 4,2 miljoen USD). De voorzichtige verwachte omzetgroei van 30 à 50 % op jaarbasis (23 à 26,5 miljoen USD) werd bevestigd, alsook een verbetering van de bedrijfskasstroom (ebitda; -13,4 miljoen USD in 2015; in het eerste semester gedaald van -5,3 miljoen naar -6,7 miljoen USD). De cashburn bedraagt na zes maanden 11,6 miljoen USD (8,3 miljoen USD in dezelfde periode vorig jaar) waardoor de kaspositie slonk naar 20,1 miljoen USD. MDxH verwacht winstgevend te zijn vanaf eind 2017. We gaan ervan uit dat MDxHealth die periode zonder kapitaalverhoging kan overbruggen. We bevestigen het koopadvies (rating 1C).