Deelnemen aan Comdex - van 15 tot 19 november - is duur. Een beursstand kost 20.000 à 25.000 frank per vierkante meter. Het kaartje voor de tentoonstelling bedraagt 50 dollar, het conferentiecircuit begint aan 295 dollar en wie wil, kan 1999 dollar spenderen aan een Millennium Passport, één clinic inbegrepen. Hoteluitbaters vermenigvuldigen hun tarieven. Reken daarbij de reiskosten en Comdex neemt een flinke hap uit het marketingbudget van een jonge onderneming. ...

Deelnemen aan Comdex - van 15 tot 19 november - is duur. Een beursstand kost 20.000 à 25.000 frank per vierkante meter. Het kaartje voor de tentoonstelling bedraagt 50 dollar, het conferentiecircuit begint aan 295 dollar en wie wil, kan 1999 dollar spenderen aan een Millennium Passport, één clinic inbegrepen. Hoteluitbaters vermenigvuldigen hun tarieven. Reken daarbij de reiskosten en Comdex neemt een flinke hap uit het marketingbudget van een jonge onderneming. Om kersverse KMO's uit de IT-sector een duwtje in de rug te geven bood de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel ( BDBH) hen tot voor twee jaar een onderkomen in het Belgisch Paviljoen. Stands kregen 5000 frank per vierkante meter subsidie en er was logistieke steun. Met dat initiatief is de BDBH dus gestopt. André De Schryver, adviseur bij de Dienst Jaarbeurzen: "De voornaamste reden was het gebrek aan interesse van nieuwe deelnemers. De meeste KMO's concentreren zich op de Europese markt en geven daarom de voorkeur aan de CeBIT-beurs in Hannover. Komt daar nog bij dat de technologische attachés van onze ambassades werden afgeschaft. Die mensen, zoals Marc Boutil, waren mee de drijvende kracht achter zulke deelnames." De organisatie van een collectieve deelname aan Comdex werd geregionaliseerd en overgeheveld naar Export Vlaanderen, het AWEX ( Agence Wallonne à l'Exportation), en de Brusselse Dienst voor Buitenlandse Handel, met uiteenlopend succes. Export Vlaanderen stuurde een uitnodiging aan 200 Vlaamse KMO's om aanwezig te zijn op een Vlaams-Waalse IT-stand. Er kwam geen respons. Coördinator communicatie Charlene Vanopbroeke: "We vermoeden dat de meeste Vlaamse bedrijven nog niet voldoende exportgericht zijn. Nochtans kennen beurzen zoals CeBIT en de vakbeurs internet in New York wél succes. Export Vlaanderen beperkt zich dit jaar dus tot het sturen van een handelsattaché. Maar volgend jaar zullen we opnieuw bedrijven uitnodigen." Het Waalse AWEX kende meer succes. Iris (zie verder), Anthea Languages (vertalingssoftware), BaBel Technologies (zie verder), Daphne (telecommunicatie), Synopsis (websiteontwikkeling) en ADTech (software en elektronische circuits) delen de stand. Synopsis en ADTech zijn nieuwkomers. Het Brusselse gewest en de vzw Technopol, die daar de nieuwe technologieën moet promoten, stuurt net als Export Vlaanderen een handelsattaché. "We gaan ter plaatse na hoe we volgend jaar met Brusselse bedrijven zullen deelnemen. Onze handelsattaché verdeelt een cd-rom waarop 119 Brusselse ondernemingen, die actief zijn in multimedia en telecommunicatie, worden voorgesteld," zegt commercieel adviseur Alain Cnudde van Technopol.