Peter de Caluwe, Algemeen directeur-intendant De Munt

"Pieter en ik zijn er vast van overtuigd dat we mensen verantwoordelijkheid moeten geven, elk op zijn niveau. In vergelijking met vroeger engageren bedrijven nu medewerkers net omdat ze hun mening willen kennen en van hen willen bijleren. In onze organisaties gaat het er bijvoorbeeld om het middenmanagement zijn verantwoordelijkheid te laten nemen en niet alles op het niveau van de directie te beslissen. Je mag niet denken in termen van 'zij' en 'wij'. De identiteit van het bedrijf moet gedragen zijn door het team."
...

"Pieter en ik zijn er vast van overtuigd dat we mensen verantwoordelijkheid moeten geven, elk op zijn niveau. In vergelijking met vroeger engageren bedrijven nu medewerkers net omdat ze hun mening willen kennen en van hen willen bijleren. In onze organisaties gaat het er bijvoorbeeld om het middenmanagement zijn verantwoordelijkheid te laten nemen en niet alles op het niveau van de directie te beslissen. Je mag niet denken in termen van 'zij' en 'wij'. De identiteit van het bedrijf moet gedragen zijn door het team." "Je kunt medewerkers samenbrengen in werkgroepen, maar al te vaak dreigt het initiatief stil te vallen omdat ze zogezegd moeten wachten op de reactie van de directie. Dat noem ik 'naar boven delegeren' en de eigen inbreng in een proces negeren. Ik kan moeilijk begrijpen dat specialisten geen suggesties doen over de uitwerking van een duidelijk gecommuniceerde strategie die eigenlijk al in de praktijk wordt uitgevoerd. Ik begrijp niet wat mensen tegenhoudt hun expertise in te zetten om hun bedrijf vooruit te helpen." "Het valt me elke keer op dat Pieter praat over de mensen. Over hoe hij hen motiveert en met hen communiceert. Ik heb nog nooit met hem over zijn product gepraat. Zelfs al zijn onze sectoren heel verschillend, we gaan allebei uit van mensen. Het managen, coachen en motiveren van mensen en het korter maken van de communicatielijnen, mensen verantwoordelijkheid laten nemen, dat alles is voor ons beiden duidelijk een prioriteit." "Centric is een IT-bedrijf, dat in België met 215 mensen werkt en deel uitmaakt van een Nederlandse groep. We richten ons op de aanvoerketen in retail en managementsystemen om bij grote logistieke operaties intelligentie in het magazijn te brengen. Ik werk al dertien jaar bij Centric, nu als directeur voor Centric België. Ik heb het geluk gehad met verschillende managers te hebben samengewerkt. Zij hebben me op een of andere manier gevormd. Ik vind het interessant met iemand uit een heel andere sector te kunnen sparren over de uitdagingen in het bedrijfsleven." "Mijn belangrijkste taak is mensen laten omgaan met de beslissingen die ze hebben genomen. Zo krijgen mensen de kans te groeien. Als wij zouden zeggen hoe het exact moet, dan worden ze copycats. Dat is niet de bedoeling. Ik vraag niet zelf of mensen iets nodig hebben voor een opdracht. Dan ben je kleuterleider aan het spelen. We hebben een strategisch project om de muurtjes tussen afdelingen naar beneden te halen. Elk kwartaal reikten we een prijs uit aan het team dat het meeste 'stenen' heeft afgebroken." "Attitude is veel belangrijker dan diploma's of kwalificaties. Wij hebben een programma voor selectieprocedures. Wie hebben we aan de tafel zitten? Hoe zit die persoon in elkaar? Is hij pragmatisch, open, transparant, bereid de extra mile te gaan? We zullen als bedrijf niet het verschil maken met onze software, maar wel met wat mensen vertellen over wat we kunnen doen met onze software."