Vijfsterrenaandelen van bij ons voor de 21ste eeuw.
...

Vijfsterrenaandelen van bij ons voor de 21ste eeuw."Waar haal ik nog een aanvaardbaar rendement op mijn spaarcenten ?" vragen velen zich vertwijfeld af. De boodschap die haast alle financiële tussenpersonen u zullen geven, is dat de rendementen nog een tijdje zo laag zullen blijven. Alhoewel u zich steeds voor een té grote eensgezindheid onder financiële specialisten moet hoeden lees : in '97 zou er wel eens een rente-opstoot kunnen komen , is de fundamentele trend inderdaad er eentje pro lage rente.SPAAROVERSCHOT.Pensioenen zijn in Europa een groeimarkt. In 1990 was 18 % van de bevolking in de westerse industrielanden ouder dan 60 jaar. Dit percentage zal oplopen tot 25 % in 2015 en 30 % in 2030. De categorie van 50 tot 65 is nu precies de categorie met het grootste spaaroverschot. Elke dag bereiken duizenden "babyboomers" de leeftijdsgrens van 50 jaar.Schattingen uit studies melden dat minstens tot 2010 in Europa jaarlijks 150 à 200 miljoen dollar extra zal worden gespaard. Reken daarbij een overheid die steeds minder schulden maakt en je krijgt een omgeving van lage rente. Het enige probleem is de groei in Azië die de grondstoffenprijzen zou kunnen opjagen en zo (wat) inflatie kan veroorzaken.KIES KWALITEIT.Waar haal je dan toch nog een mooi rendement ? Juist, op de aandelenmarkt. En de jongste jaren was dat niet met de meest speculatieve riskante aandelen, maar wel met de kwaliteitsaandelen (defensieve en groeiwaarden). Een wereldwijd fenomeen : het zijn de Gillettes, ING's en Microsofts van deze wereld die de grootste stijgingen laten optekenen. Eenzelfde kooplust voor kwaliteit konden we ook op de Brusselse beurs vaststellen. Dat betekent dat deze aandelen niet goedkoop meer zijn, maar dit artikel kijkt verder dan 1997. We richten onze beleggingshorizon tot nà de eeuwwende. Voor mensen dus die niét elke dag de tijd hebben om zich met beleggingen bezig te houden. Rustig blijven zitten, is de boodschap, met toch een fraai rendement. Het geïnvesteerd kapitaal op vijf jaar tijd verdubbelen. En dat met een selectie van vijf, Belgische termijnmarktaandelen.BARCO : KLAVERTJEVIER.De West-Vlaamse elektronica-onderneming Barco staat eerst op onze (alfabetische) lijst. Barco noemt zichzelf terecht "very hightech". Zodra een Barco-product een massaproduct wordt, stapt men eruit. Om het in vakjargon te zeggen : de Kortrijkse onderneming voert een nichestrategie (actief zijn in kleine, specifieke, geavanceerde marktsegmenten). Barco doet dat in vier divisies (hun "klavertjevier") : Barco Visualisation (projectoren...), Barco Communication Systems (kabeltelevisie), Barco Automation (sensoren...) en Barco Graphics (drukvoorbereiding...). De groep voert een drievoudige groeistrategie : uitbreiden in bestaande producten (de producten voortdurend vernieuwen/verbeteren), nieuwe activiteiten opstarten binnen de bestaande divisies en overnames. Die groei moet zich voltrekken door steeds verder te internationaliseren. De drie kernbegrippen zijn : kwaliteit, niche en wereldwijd. Waarom Barco in de selectie ? Uitstekend management, duidelijke groeistrategie, wereldwijd actief, technologisch leiderschap (dus ruimere marges), belangrijke oorlogskas voor externe groei via acquisities (meer dan 5 miljard BEF), vaste waarde (Barco in BEL20), één van de weinige technologische parels op Brusselse beurs. COLRUYT : DE EENVOUD ZELVE.Jo Colruyt, de grote bezieler van het familiebedrijf Colruyt, heeft iets moois achtergehalen, want het blijft ook na zijn dood succes hebben. Colruyt is de derde grootste Belgische warenhuisketen (na GIB en Delhaize), maar wel de absolute nummer 1 uit deze top-3 als we naar de groei in België kijken. Met een doodsimpele formule ("de laagste prijzen in voeding") slaagt de groep erin een steeds groter marktaandeel (circa 10 %) te verwerven in België. De formule slaat immers meer en meer aan bij de consument. Efficiënt, goedkoop winkelen zonder franjes. Om die strategie te kunnen voeren, is een zeer strikte kostenbeheersing nodig, iets waarin de groep een echte kampioen is. Sinds vorig jaar spreidt de distributeur ook de vleugels uit naar het buitenland. Colruyt nam in Frankrijk de keten Ripotot over om het Belgisch succesproduct daar commercieel aangepast te ontwikkelen. Het management geeft zichzelf twee à drie jaar tijd om Ripotot echt winstgevend te maken. Daarnaast werd ook een samenwerkingsakkoord gesloten met de Portugese groep Sonae. In de loop van dit jaar zal moeten blijken wat beide groepen eventueel samen kunnen doen. Waarom Colruyt in de selectie ? Prima, bekwaam management, glasheldere, succesvolle strategie, aan het begin van internationale expansie, stijgend marktaandeel in thuismarkt België, zeer hoog rendement op eigen vermogen, stabiele (dus voorspelbare) jaarlijkse winstgroei. FORTIS AG : RIJZENDE SPAARKOEK.De Belgisch-Nederlandse alliantie Fortis op de Brusselse beurs vertegenwoordigd door Fortis AG rukt steeds verder op in de ranking van de grootste, financiële dienstengroepen in Europa. AG en Amev bundelden hun krachten in 1990 in een soort LAT-relatie en worden samen steeds sterker. Waar ze actief zijn, zijn ze een speler op de markt, en absoluut geen toeschouwer. De financiële sector in België op zich staat voor een grote aanpassing, richting schaalvergroting en internationalisering. Fortis heeft op dat vlak al vele, belangrijke stappen gezet. De transnationale groep is bankier, verzekeraar én vermogensbeheerder. Vooral die combinatie is belangrijk. Het sparen voor het eigen pensioen zou zelfs langer dan het komende decennium dé groeimarkt op het Europese vasteland kunnen zijn. Bij Fortis zijn ze daarvan overtuigd en heeft men zich goed gepositioneerd om hierop in te spelen, door de creatie van specifieke producten en het fors opvoeren van de positie als vermogensbeheerder.Waarom Fortis AG in de selectie ? Prima leiding, sterke marktposities, ondergewaardeerd in vergelijking met Europese sectorgenoten, behoorlijke acquisitiemogelijkheden, branche met fraai groeipotentieel, conservatieve boekhouding (onderschatting winst). SPECTOR : FOTOGENIEK.De Wetterse onderneming Spector groeide op minder dan één decennium tijd van een regionale fotofinisher tot een fotomarketinggigant van Europees, zelfs wereldformaat, uit. De omzet klom van een aantal honderden miljoenen naar circa 30 miljard frank. Een ware kwantumsprong dus. De markt van fotografie, en zeker van de ontwikkeling van foto's, is matuur. Veel groei zit er met andere woorden niet meer in. Toch mogen we Spector zonder de minste schroom een groeibedrijf noemen. Spector heeft zich de jongste jaren immers hyperactief getoond inzake overnames ( Extra Film, Racine, Bilderland, Porst, Föfoto en Photo Hall). De bedrijfsleiding zal nu moeten bewijzen dat het die fabuleuze omzetklim ook in een winstexplosie kan omzetten. Maar de ploeg onder leiding van "Manager van het jaar '95" Johan Mussche heeft in het verleden bewezen goed te weten waarmee ze bezig is. Al is de opdracht voor de eerstvolgende jaren zwaarder dan ooit tevoren. Waarom Spector in de selectie ? Briljant management, fors winstpotentieel, uniek marketingsysteem, zeer moderne infrastructuur en apparatuur, dominante marktpositie (forse korting op grondstoffen). UCB : STRAF MEDICIJN.Het chemie- en farmacieconcern UCB was ongetwijfeld dé belegging van de Belgische termijnwaarden van de afgelopen twee jaar. Het aandeel dan ook in de selectie voor de komende vijf jaar houden, is uiteraard enig risico nemen. Toch denken we niet dat het koerspotentieel op lange termijn we benadrukken lange termijn is uitgeput. UCB met één geneesmiddel vereenzelvigen, het anti-allergicum Zyrtec, zou de waarheid geweld aandoen, maar de introductie van dit geneesmiddel op de Amerikaanse markt heeft de koers onmiskenbaar doen exploderen. Dit medicijn is dan ook een absolute kaskraker. De nochtans ook fraaie prestaties van de andere farma-producten, en niet te vergeten de andere divisies fijnchemie en film (verpakking werd verkocht) , staan er wel door in de schaduw. In de labo's van UCB wordt koortsachtig gewerkt aan de ontwikkeling van een Zyrtec-opvolger. Waarom UCB in de selectie ? Schitterende bedrijfsvoering, hoogwaardig productengamma, alle divisies in volle expansie, forse winstgroei, introductie van Zyrtec op Japanse markt (normaliter in 1998), nieuw geneesmiddel tegen einde van de eeuw. SUBJECTIEVE SELECTIVITEIT.Zo hebt u een zicht op onze selectie "aandelen voor de 21ste eeuw". Vijf Belgische aandelen die we voor de komende vijf jaar met vijf sterren bedenken. Omdat de keuze voor precies die vijf aandelen uiteraard subjectief is, geven we in het kaderstuk ("aandelen met ") nog een resem waarden die de selectie nèt niet hebben gehaald. Onder het motto "Dit is Belgisch, bekend en bijna zeer goed." We zullen elk kwartaal bij de update van de Beleggersalmanak telkens kort een stand van zaken opmaken. Duimen maar ! DANNY REWEGHS Een wereldwijd fenomeen : de Gillettes, ING's, Microsofts van deze wereld laten de grootste stijgingen optekenen.Goedkoop winkelen zonder franje, dat is de kracht van Colruyt.De ploeg rond Johan Mussche staat de komende jaren voor een erg zware opdracht.