Geef je klant eens een compliment

Wouter Temmerman medewerker Trends

Met zijn actie naar aanleiding van Complimentendag doet het marketingadviesbureau Antenno tegelijk een statement: marketing is nog te vaak enkel een techniek en te weinig een attitude.

Valentijn is net achter de rug en in de komende maanden presenteert de kalender ons ook nog Secretaressedag en klassiekers als Moeder- en Vaderdag. Sinds vier jaar knokt een andere opvallende dag voor een plaats op de kalender. 1 maart is Complimentendag, een dag waarop de initiatiefnemers ons aansporen om partners, collega’s en zelfs concurrenten een eerlijk en persoonlijk compliment te geven. Het idee komt overgewaaid uit Nederland, waar het in 2003 ontstond.

Ook in ons land waren er de voorbije jaren complimentenacties. Onder andere bpost liet zich al opmerken. Anders dan de traditionele themadagen is het niet de bedoeling dat Complimentendag een commerciële component krijgt. Het is een dag zonder winstoogmerk, want een compliment hoeft niets te kosten. Het is niet de bedoeling dat winkeliers producten of cadeaus te koop aanbieden ter gelegenheid van Complimentendag.

Wat wel kan, is het plan dat de marketingconsultants van Antenno deze maand ontvouwden. Antenno verkoopt op www.geefeencompliment.be een Complimentendoos, die vijftig kaartjes bevat met een compliment erop. Het is de bedoeling dat de koper de doos centraal op zijn bureau of in zijn onderneming zet. Zo krijgen collega’s de kans elkaar, klanten of leveranciers te verrassen met een compliment. De opbrengst van de actie schenkt Antenno aan de vzw Een hart voor ALS. De neuromusculaire aandoening ALS leidt tot verlamming van levensnoodzakelijke spierfuncties.

Een kwestie van attitude

Met zijn actie wil Antenno een statement maken over de invulling van marketing. Voor zaakvoerder Stefan Coucheir is marketing nog te veel een techniek en te weinig een attitude waarmee bedrijven dagelijks aan de slag gaan. “Veel ondernemingen zien marketing nog te eng als een methode om een product of een dienst in de markt te zetten en te promoten”, zegt hij. “Wij vinden dat marketing een attitude moet zijn. Dat betekent dat je in een organisatie van binnen naar buiten werkt. Het gaat erom medewerkers te stimuleren om klantgerichter te werken. Een bedrijf met medewerkers die denken, handelen en communiceren in functie van klanten en leveranciers worden waardevoller, zowel voor de medewerkers als voor de externe partners.”

Een moment als Complimentendag lijkt op het eerste gezicht weinig met marketing te maken te hebben, maar volgens Stefan Coucheir past het geven van complimenten zeer goed in de visie dat marketing een attitude is. “Een compliment geven op een onverwacht moment maakt menselijke en zakelijke relaties sterker, authentieker en oprechter. Veel ondernemingen zoeken naar een concrete invulling van de ambitie om waardegedreven en mensgericht te ondernemen. Denken vanuit een marketingattitude, door het geven van complimenten of andere waardevolle initiatieven, is een zeer concrete manier om die ambitie in praktijk te brengen. Al moet het ook inhoudelijk steek houden. Het is belangrijk om oprechte en zo specifiek mogelijke complimenten te geven over wat belangrijk is voor de ander.”

WOUTER TEMMERMAN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content