"Het principe van de factory outlet is een ruimte te creëren waar de merken hun collectie van het afgelopen seizoen kunnen verkopen, met een korting van maximaal 30%," legt Bertrand Jourde, projectdirecteur bij Group GL, uit. "Momenteel is dit concept in heel Europa erg in trek. In Messancy zullen zo'n 41 winkels te vinden zijn, gespecialiseerd in mode, decoratie, huisraad, sportartikelen en schoenen." Het centrum zal zich positioneren in de hogere prijsklasse. Wat textiel betreft, betekent dat: bekende merken in sportswear, casual wea...

"Het principe van de factory outlet is een ruimte te creëren waar de merken hun collectie van het afgelopen seizoen kunnen verkopen, met een korting van maximaal 30%," legt Bertrand Jourde, projectdirecteur bij Group GL, uit. "Momenteel is dit concept in heel Europa erg in trek. In Messancy zullen zo'n 41 winkels te vinden zijn, gespecialiseerd in mode, decoratie, huisraad, sportartikelen en schoenen." Het centrum zal zich positioneren in de hogere prijsklasse. Wat textiel betreft, betekent dat: bekende merken in sportswear, casual wear en jeans. Het commerciële aspect zal nog versterkt worden door de aanwezigheid van cafés en restaurants, maar ook van een bowling en een fitnesscentrum.Group GL is al dertien jaar eigenaar van het domein en heeft in de loop der jaren al verschillende projectvoorstellen ingediend bij het sociaal-economisch comité. Telkens zonder succes. Nu hebben ze echter alle toelatingen op zak. Het centrum zou per jaar zo'n drie miljoen bezoekers moeten lokken. Volgens de projectontwikkelaar is dat een haalbare kaart, zeker als je kijkt naar het verzorgingsgebied (3,5 miljoen inwoners binnen een straal van anderhalf uur met de auto), maar ook naar de geografische (aan de E411 op een boogscheut van Aarlen) en strategische ligging van Messancy.Group GL plant de aanvang van de werken voor begin volgend jaar. De inhuldiging is voorzien voor de herfst van 2002. De investering wordt geschat op meer dan 25 miljoen euro (1 miljard frank) en zal bijdragen tot de creatie van het equivalent van 240 voltijdse arbeidsplaatsen (ongeveer 500 mensen).Van baanwinkels tot factory outletGroup GL heeft intussen heel wat ervaring opgedaan in commercieel vastgoed, meer bepaald in de ontwikkeling van winkels aan de rand van de stad en in het revitaliseren van stadscentra. Gemiddeld zet Group GL elk jaar zo'n 40.000 vierkante meter aan grootwarenhuizen op de retail-warehousingmarkt. Momenteel lopen er projecten in Anderlecht, Mechelen en Hasselt. Parallel hiermee heeft Group GL zich toegelegd op de ontwikkeling en het beheer van de factory outlet. Een eerste programma werd uitgewerkt in Bordeaux in 1999 met de ontwikkeling van een centrum van 9000 vierkante meter waar je diverse merken kan vinden, zoals Nike en Lee Cooper. Voor een tweede project (15.000 vierkante meter) in Boedapest zouden alle toelatingen tegen het einde van het jaar in orde moeten zijn. Daarna is het zuiden van Europa aan de beurt. Group GL is actief in België, Frankrijk, Hongarije, Moldavië en Spanje en opteert eerder voor het profiel van projectontwikkelaar. Het doel is immers regelmatig nieuwe producten te ontwikkelen. Daarom werd drie jaar geleden een groot deel van de portefeuille via een financiële operatie overgedragen aan de vastgoedbevak Intervest Retail. Véronique Pirson