Ook de pleziervaart ontsnapt niet aan de digitalisering. Sailsense Analytics is een Brusselse start-up die het dagelijkse leven van bootverhuurders makkelijker wil maken. "De pleziervaart evolueert naar een servicemodel", zegt oprichter Nicolas De Laet. "Veel pleziervaarders deinzen terug voor de zorgen die het bezit van een boot met zich brengt en huren liever een boot....

Ook de pleziervaart ontsnapt niet aan de digitalisering. Sailsense Analytics is een Brusselse start-up die het dagelijkse leven van bootverhuurders makkelijker wil maken. "De pleziervaart evolueert naar een servicemodel", zegt oprichter Nicolas De Laet. "Veel pleziervaarders deinzen terug voor de zorgen die het bezit van een boot met zich brengt en huren liever een boot. Maar mensen gaan zorgvuldiger om met hun eigen boot dan met een huurboot. Omdat de extra kosten ten laste van de eigenaar zijn, hebben wij een tool ontwikkeld waarmee hij zijn vloot efficiënter kan beheren." Het gaat om een zwarte doos die in de boot wordt gemonteerd en die vanop afstand data doorseint, zoals de plaats waar de boot zich bevindt of de staat van technische onderdelen zoals de motor of de accu. Via de tool kan ook een scheepsjournaal worden bijgehouden. Dat is nuttig voor de eigenaar en ook een leuke herinnering voor de pleziervaarder. Het idee sloeg snel aan. Enkele maanden na de oprichting in juli 2017 haalde de start-up al 1,3 miljoen euro op. Sailsense mikt ook op verzekeraars en scheepsbouwers. Het businessmodel stoelt op de verkoop van de doosjes met een jaarabonnement voor het programma. Net als zijn kompaan en medeoprichter Yannick Vereerstraeten studeerde Nicolas De Laet aan Solvay. De voorbije tien jaar deed hij ervaring op in de retailsector om vervolgens zijn passie voor boten te volgen. Het bedrijf wist al bootverhuurders in Frankrijk, Nederland, Kroatië, Griekenland en zelfs de Cariben over de streep te trekken. De oprichters plannen dit jaar een verdubbeling van het aantal medewerkers van tien naar twintig en een flinke toename van de productie.