PATRICK BILLIET (MOBILEXPENSE): "snelle reactie"

MobileXpense, een internetbedrijf in het Brusselse, commercialiseert een eigen webtoepassing voor het beheer en de verwerking van reisaanvragen en onkostennota's binnen ondernemingen. Met een gemiddeld gebruik van één keer per maand mag dit bedrijf zich tot de vaste inkopers van Bobex rekenen. Patrick Billiet van MobileXpense licht toe: "Bobex laat ons toe om snel een goed inzicht te krijgen in diensten en producten waar we niet volledig mee vertrouwd zijn. Gemiddeld mag je rekenen op acht tot tien offertes, die je meestal nog dezelfde dag ontvangt...

MobileXpense, een internetbedrijf in het Brusselse, commercialiseert een eigen webtoepassing voor het beheer en de verwerking van reisaanvragen en onkostennota's binnen ondernemingen. Met een gemiddeld gebruik van één keer per maand mag dit bedrijf zich tot de vaste inkopers van Bobex rekenen. Patrick Billiet van MobileXpense licht toe: "Bobex laat ons toe om snel een goed inzicht te krijgen in diensten en producten waar we niet volledig mee vertrouwd zijn. Gemiddeld mag je rekenen op acht tot tien offertes, die je meestal nog dezelfde dag ontvangt. Wat me hierbij vooral opvalt, is dat je op basis van de opmaak, inhoud en prijszetting van een offerte er snel de professionele aanbieders kan uitpikken."Billiet schakelde Bobex al in voor vertalingen, drukwerk, specifieke IT-opdrachten, toners voor printers en voor de aankoop van specifieke hardware. Echte nadelen ziet hij niet aan deze manier van inkopen. "Eventuele problemen worden eerder veroorzaakt door de leveranciers zélf. Bijvoorbeeld omdat ze een offerte onvoldoende uitwerken. Of omdat ze telefonisch contact opnemen, nog voor de biedperiode afgelopen is. Als je een aankoop on line organiseert, wil je niet off line gecontacteerd worden tijdens het proces."ART Creations, actief in de IT-sector, is een vaste gebruiker van Bobex. Het bedrijf uit Dilbeek ontvangt gemiddeld twee keer per maand aanvragen via dit on-linekanaal. "Er zijn veel aanvragen van mensen die snel een prijs willen weten," zegt zaakvoerder Geert Verschaeve. "Je komt dan ook vooral in contact met mensen die een echte behoefte hebben." Weliswaar ontvangt zijn bedrijf vaak niet-accurate aanvragen, omdat er volgens hem geen afdoende voorafgaande controle gebeurt. "Maar al bij al is het een goed systeem."Ad Fransen is zaakvoerder van FDS Promotions, een Limburgs bedrijf dat gespecialiseerd is in relatiegeschenken en promotionele artikelen. Als vaste leverancier van Bobex ontvangt hij geregeld interessante prijsaanvragen via dit kanaal. "Daarnaast wordt er ook vaak gewoon geïnformeerd naar onze prijzen, zodat we gemakkelijk vergeleken kunnen worden met andere leveranciers. In ieder geval is het een mogelijkheid om met verschillende klanten in contact te komen. Een belangrijk voordeel is dat we onze nieuwe klanten en prospecten rechtstreeks kunnen contacteren op het moment dat ze effectief een offerte ontvangen hebben. Op die manier kunnen we onze diensten en producten makkelijk kenbaar maken."Toch is er ook een belangrijke keerzijde aan de medaille, meent Fransen. "Doordat er vele leveranciers een offerte willen maken, komen de marges erg onder druk te staan. Bovendien kunnen de klanten geen verschil zien in de aangeboden kwaliteit en service. Dat is niet alleen voor ons nadelig, maar ook voor de klanten."