De editie 2005 van het Gebouw van het Jaar kende een overweldigend succes. Maar liefst 129 dossiers bereikten de redactie, dat is bijna het dubbele van vorig jaar. En - minstens zo belangrijk - ook de kwaliteit is er sterk op vooruitgegaan. De jury was onder de indruk van het niveau en het perfectionisme van de voorgestelde projecten.
...

De editie 2005 van het Gebouw van het Jaar kende een overweldigend succes. Maar liefst 129 dossiers bereikten de redactie, dat is bijna het dubbele van vorig jaar. En - minstens zo belangrijk - ook de kwaliteit is er sterk op vooruitgegaan. De jury was onder de indruk van het niveau en het perfectionisme van de voorgestelde projecten. Die jury, dat is voorzitter Jan Bruggemans, hoogleraar aan Sint-Lucas, burgerlijk ingenieur Laurent Ney en burgerlijk ingenieur architect Dirk Jaspaert. Ze maakten een eerste selectie op basis van de dossiers die de kandidaten hadden voorbereid. Zestien projecten overleefden deze eerste zware schiftingsronde: elf voor het Bedrijfsgebouw en vijf voor het Residentieel Gebouw. In een tweede fase brachten de juryleden een bezoek aan de geselecteerde gebouwen. Dit in aanwezigheid van de bouwheer en de architect, die zijn creatie mocht toelichten. Een interessante en onthullende benadering van de realiteit. Na de deliberatieronde blijven de winnaars en genomineerden in elke categorie over. De jury heeft intelligente en uitgekiende projecten die als voorbeeld voor het beroep kunnen gelden, naar voor willen schuiven. Originele initiatieven die een innoverende oplossing voor een concreet probleem aanreikten, zorgden voor extra goede punten. De jury koos ook voor realisaties met milieuvriendelijke en spaarzame oplossingen. Maar coherentie, homogeniteit, eenvoud en perfectie bleven de kernwoorden bij de deliberaties. In de categorie Bedrijfsgebouw kwamen er twee winnaars uit de bus: het team van Luc De Smet, voor het gebouw van de Vlaamse Milieumaatschappij in Aalst (zie blz. 68), en het bureau Artau, voor het onderwijscentrum Saint-Benoît Saint-Servais in Luik (zie blz. 70). Beide projecten zijn een geslaagd antwoord op de uitdaging van integratie in de stad en stralen een sterk karakter uit. Met een nominatie wenst de jury ook de aandacht te vestigen op de verdiensten van twee andere projecten. 't Casteelken in Roeselare-Rumbeke heeft zijn nominatie te danken aan de meerwaarde die het gebouw aan zijn omgeving biedt. Coussée & Goris stond in voor de architectuur. Het gebouw van Caractère in Erpe-Mere is een mooi voorbeeld van anders bouwen: niet spectaculair, maar wel met een sterke persoonlijkheid. Het is een realisatie van Christian Kieckens Architects. Winnaar in de categorie Residentieel Gebouw is Pierre Hebbelinck voor de woning Dejardin-Hendricé in Comblain-au-Pont (zie blz. 72). Het is een beloning voor moed en perfectionisme. Ook de bouwheren verdienen een pluim: ze hebben de gangbare ideeën en trends naast zich durven neer te leggen. Ook in deze categorie kregen twee projecten een nominatie. Marc Lacour en zijn medewerkers (Bureau Architectes Associés) tekenden voor het woongedeelte van het Kruidtuingebouw in Brussel een gedurfd ontwerp met veel ritme. En architect Luc Binst opent via het ontwerp van zijn eigen huis in Grimbergen de weg naar een architectuur die doordrongen is van frisheid en vernieuwende ideeën. De Prijs Cultureel Erfgoed bekroont het dynamisme van de stad Kortrijk, dat wordt vertaald in de opwaardering van haar patrimoniale rijkdom. Een streven dat wordt belichaamd in de persoon van huidig burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V). De jury waardeert vooral de visie die Ste-faan De Clerck voor zijn stad ontwikkelt. In Kortrijk is men wél bereid te luisteren naar de specialisten. Nieuwe projecten worden er geïntegreerd in een totale en gestructureerde aanpak. Het Noorse bureau Snøhetta kaapt de International Architecture Award in de wacht. Snøhetta is vooral bekend voor het ontwerp van de nieuwe gigantische bibliotheek van Alexandrië. En recent werd het bureau geselecteerd voor het ontwerp van het Herdenkingsmuseum van het World Trade Center in New York. De architectuur van Snøhetta is minimalistisch en hypercontextueel, met bijzondere aandacht voor de site en de coherentie met de omgeving. De redactie van ImmoTrendsDe jury koos ook voor realisaties met milieuvriendelijke en spaarzame oplossingen. Maar coherentie, homogeniteit, eenvoud en perfectie bleven de kernwoorden bij de deliberaties.