GEBOREN VERKOPER

Je bent 37 jaar, je hebt in een eerder leven al behoorlijk wat ervaring opgedaan bij gerenommeerde multinationals, en je stoot nu door naar het hoogste schavotje van een filiaal van een Amerikaanse gigant. Dat alles overkwam Philippe Lenfant, de kersverse gedelegeerd bestuurder én algemeen directeur van Coca-Cola Beverages Belgium. Het is wat je noemt een blitzcarrière, al wil Lenfant zelf daar niet mee opscheppen. “Het is het soort zaken waarover mee beslist wordt vanuit het Coca-Cola-hoofdkwartier in Atlanta,” zegt hij relativerend. “Op het waarom van die keuze heb ik dus niet zoveel kijk.”

Philippe Lenfant strekt veel Waalse spitsbroeders tot voorbeeld : zijn kennis van de Nederlandse taal is onberispelijk. Niet zo evident als je tot aan je achttiende nauwelijks verder bent gekomen dan het eigen geboortedorp, Péruwelz, ergens halverwege tussen Bergen en Doornik. De kennis over de wereld van de ondernemers is hem van kindsbeen af meegegeven van thuis : vader had een eigen KMO’tje dat boter en kaas aanmaakte en aan de markt sleet.

Na zijn hogere studies (handelsingenieur, Institut Solvay, ULB) koos Philippe Lenfant niet voor de gemakkelijke opvolging thuis (zijn broer liep wél in het spoor van de vader), maar voor de wereld van de multinationale bedrijven. “Ik wist dat ik daar ook het Nederlands machtig zou kunnen worden,” zegt hij. “Mij leek dat een absolute noodzaak om later te slagen in het beroepsleven.” Voor zijn eerste job kwam hij in 1982 bij Black & Decker in Zaventem terecht. Nauwelijks twee jaar later hadden headhunters Lenfant op hun lijstje staan. Dat leidde in ’85 tot een overstap naar de voedingsgroep Vandemoortele. Bij beide bedrijven was Lenfant actief in de “sales and marketing”.

In 1987 kwam Coca-Cola op de proppen met een aanlokkelijk voorstel voor een commerciële job in Brussel. Enkele jaren geleden verhuisde hij voor de frisdrankengroep naar Nederland. Vandaag steekt hij opnieuw de grens over naar Brussel om er de leiding te nemen over bijna 1450 mensen. Coca-Cola Beverages Belgium tekent voor 16,5 miljard frank aan omzet.

Welke uitdaging ziet een manager van een zo goed geoliede machine als Coca-Cola ? Philippe Lenfant : “Misschien zal het je verrassen, maar commercieel kunnen we nog altijd beter scoren. Het werk is nooit af. Met een welomschreven plan wil ik onze producten (Coca-Cola, maar ook Coca-Cola Light, Sprite, Fanta, Bonaqua, Minute Maid en Nestea) nog beter op de markt positioneren. Of dat nog wel kan ? Daar is, geloof me vrij, nog ruimte voor.”

Of hij zelf wel eens aan een Coca-Cola nipt ? Ja, zij het Coca-Cola Light. Philippe Lenfant is gehuwd en vader van een vijfjarig dochtertje ( Lola). Hij is, naar eigen zeggen, een fanatiek lezer van kranten en tijdschriften. Op rustige én vrije momenten zoekt hij het liefst de natuur op, in thuisbasis Ath of elders, met een uitgesproken voorkeur voor de Belgische kust. Bij het afscheid neemt de verkoper in Philippe Lenfant de bovenhand : “Vergeet het niet, blijf Coca-Cola drinken.”

PHILIPPE LENFANT (COCA-COLA BEVERAGES BELGIUM) Een blitzloopbaan bij multi’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content