Twee maanden geleden feliciteerde Trends in deze kolommen de Vlaamse regering, omdat ze besloot uit het DAT-avontuur weg te blijven. Minister-president Patrick Dewael (VLD) en vice-minister-president Steve Stevaert ( SP.A) oordeelden dat het zinniger was te investeren in luchthavens dan in luchtvaartmaatschappijen waarvan de overlevingskansen niet bepaald gegarandeerd zijn. Het klonk alsof Vlaanderen een heus luchthavenbeleid ging voeren.
...

Twee maanden geleden feliciteerde Trends in deze kolommen de Vlaamse regering, omdat ze besloot uit het DAT-avontuur weg te blijven. Minister-president Patrick Dewael (VLD) en vice-minister-president Steve Stevaert ( SP.A) oordeelden dat het zinniger was te investeren in luchthavens dan in luchtvaartmaatschappijen waarvan de overlevingskansen niet bepaald gegarandeerd zijn. Het klonk alsof Vlaanderen een heus luchthavenbeleid ging voeren. Alsof. Twee maanden later besluit minister van Monumentenzorg Paul Van Grembergen ( Spirit) om een deel van Fort III van Borsbeek te beschermen. "Daarmee is de verlenging van de startbaan van Deurne definitief van de baan," orakelden de regeringspartijen Agalev en Spirit om ter snelst. "Welnee, alle opties blijven open," counterde de VLD. Beleid? Visie? Deurne blijft in de mist, een brij die door de Vlaamse regeringsbeslissing ( excusez le mot) van maart 2000 alleen dikker werd gemaakt, omdat eigenlijk geen keuze werd gemaakt tussen sluiten, verlengen of niet verlengen. Vlaanderen hoeft zich niet te spiegelen aan het bijna wanstaltige gegooi met overheidsmiljarden om toch maar de luchthavens van Charleroi en Luik op de kaart te krijgen, inclusief forse premies om de omwonenden te verhuizen of te doen zwijgen. Benieuwd wat daarvan overblijft als Ryanair elders nóg betere condities kan bedingen. Een visie uitbouwen kan niet op één-twee-drie, zelfs niet bij paars-groen. Maar duidelijkheid scheppen moet toch kunnen. Ofwel bouw je Deurne uit tot een zakenluchthaven die de vergelijking met Rotterdam Airport kan doorstaan. Ofwel gebruik je de 2,9 miljoen euro die exploitant Ernst & Young ETM de komende vijf jaar ontvangt, de 3,59 miljoen euro voor de dekking van het exploitatietekort en de 10,96 miljoen euro die gepland zijn voor investeringen in de luchthaven om er een voetbalstadion te bouwen voor de Antwerpse profclubs, met wat ruimte voor een park en wat winkeltjes. Opgeruimd staat netjes. Oostende: andere plaats, zelfde verhaal. Een hinterland dat voor de helft bestaat uit water, en voor passagiersvervoer werd weggefietst door Rijsel. Met als exploitant Biac, al werd enkele maanden geleden beslist dat dit contract wordt ontbonden als de Zaventemse luchthavenbeheerder in DAT investeert. En bovenal heeft Oostende de reputatie dat toestellen die wegens geluidsoverlast bijna nergens welkom zijn, toch mogen landen. Vissen dienen immers geen klacht in. Maar wanneer de oudere toestellen van het zogeheten hoofdstuk II (onder meer de Iljoushin 76) in Europa niet langer mogen landen, valt wel 40% van de vrachttrafiek weg. De kers op de taart is Zaventem. U weet wel, Brussel-Nationaal. Zo nationaal dat de luchthaven de facto uit het Vlaamse grondgebied is gelicht en exclusief is toegewezen aan de federale regering. Tenzij het gaat over investeringen. Zo werd de HST-verbinding uit de 60-40-verdeelsleutel van de spoorinvesteringen gelicht, als "Vlaamse" toegeving. In ruil werd ook een lijn naar Luxemburg in de nationale envelop ondergebracht. Biedt de Vlaamse regering aan om in Biac te investeren in plaats van in DAT, dan mag dat weer niet. Begrijpe wie kan. Ofwel richt een Vlaams luchthavenbeleid zich op Zaventem, en dan dringt de regionalisering zich op. Ofwel laat je Brussel over aan de federale overheid - ook voor de broodnodige spoorinvesteringen - en richt je je op de regionale luchthavens. Maar dan is het tijd om iets anders te verkopen dan gebakken lucht.Luc Huysmans