Vorige week op de radio. De karakteristieke stem van Guy Mortier in het reclameblok: "Die ochtend in de doe-het-zelf winkel. (Gamma/Humo). Het was onze bedoeling om Gamma te feliciteren met hun 100-ste radiospotje, maar.... Mannekes! Vader? Doe het zelf. Humo." In een ander blok wordt de dichter van Hugo Van Praag lyrisch: "Ik heb een gedicht meegebracht van Hugo Van Praag en het is getiteld 'Met mijn voeten in de potgrond'. 'Met mijn voeten in de potgrond en een...

Vorige week op de radio. De karakteristieke stem van Guy Mortier in het reclameblok: "Die ochtend in de doe-het-zelf winkel. (Gamma/Humo). Het was onze bedoeling om Gamma te feliciteren met hun 100-ste radiospotje, maar.... Mannekes! Vader? Doe het zelf. Humo." In een ander blok wordt de dichter van Hugo Van Praag lyrisch: "Ik heb een gedicht meegebracht van Hugo Van Praag en het is getiteld 'Met mijn voeten in de potgrond'. 'Met mijn voeten in de potgrond en een goed stuk in mijn kraag, wil ik toasten gans de klok rond want Gamma wordt gevierd vandaag.' Mannekes, op jullie 100-ste reclamespotje." Gamma heeft volgens de telling van reclamebureau Morael inderdaad het 100-ste Mannekes-spotje in de ether gehad, net toevallig in het jaar dat het bedrijf ook de 20-ste verjaardag viert. Aan de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR, de regie van de VRT) werd de vraag gesteld om een extraatje te kunnen krijgen. Antoine Janssens (Morael): "We stelden dat we op de radio reclame voor radioreclame wilden maken. Want 100 keer in het zelfde concept een spot maken is niet niks. We vroegen of de VAR iets wilde doen - bijvoorbeeld gratis zendtijd geven - als wij andere frequente radio-adverteerders konden overtuigen voor de gelegenheid een huldespotje te maken." In december zocht Morael contact met enkele bedrijven, waaronder Hugo Van Praag en Humo. Hugo Van Praag was direct te vinden voor het plan. Bij Humo keek men eerst even wat het blad zelf in die periode op de radio deed, om eventuele verwarring bij de luisteraar te voorkomen. De bedoeling was wel dat ze in hun eigen concept de 100-ste Mannekes-spot van Gamma zouden benadrukken.Dat de honderdste Mannekes-spot er zat aan te komen, ontdekte men bij Morael 'toevallig'. Janssens: "Sinds vorig jaar is er een nieuwe reclameverantwoordelijke bij Gamma; die vroeg om alle spotjes die nog niet op CD stonden, te verzamelen en ook op CD te zetten. Daarmee hadden we het aantal voor het grijpen." Op een eerste CD (voor intern gebruik) stonden de spotjes tot en met 1995. De tweede bevat het werk vanaf de tweede helft van 1996. Voor de lacune tussen beide periodes is er een verklaring. In 1996 stopte men enige tijd met de Mannekes omdat men het concept 'te sterk' vond worden: de Mannekes gingen met de aandacht lopen, in plaats van Gamma als merk. De andere aanpak waarvoor gekozen werd, viel echter niet in de smaak bij het publiek, en men besloot de Mannekes dan maar in ere te herstellen. Die "andere" Gamma-spotjes zijn dan ook niet meegeteld bij de 100.