" We zijn trots op wat we gecreëerd hebben." Georges Hübner, medeoprichter en docent financiën aan de HEC Luik, en Geoffroy de Schrevel, de topman van Gambit, hebben alle reden om opgewekt te zijn. In het vroege najaar van 2017 stapelt het goede nieuws zich op voor de Belgische start-up die zich specialiseert in de ontwikkeling van digitale tools waarmee mensen hun spaargeld op een eenvoudige en innovatieve manier kunnen beheren. Het fintechbedrijf heeft nog maar net aangekondigd dat het voortaan deel uitmaakt van de Franse bank BNP Paribas of het begint alweer aan een nieuw avontuur.
...

" We zijn trots op wat we gecreëerd hebben." Georges Hübner, medeoprichter en docent financiën aan de HEC Luik, en Geoffroy de Schrevel, de topman van Gambit, hebben alle reden om opgewekt te zijn. In het vroege najaar van 2017 stapelt het goede nieuws zich op voor de Belgische start-up die zich specialiseert in de ontwikkeling van digitale tools waarmee mensen hun spaargeld op een eenvoudige en innovatieve manier kunnen beheren. Het fintechbedrijf heeft nog maar net aangekondigd dat het voortaan deel uitmaakt van de Franse bank BNP Paribas of het begint alweer aan een nieuw avontuur. Gambit lanceert Birdee, een robotadviseur voor particulieren in België en Luxemburg. Het is een volledig digitale en geautomatiseerde dienst voor portefeuillebeheer die, met een inleg vanaf 1000 euro, voor het grote publiek is bestemd. Het is een goedkope en eenvoudige manier om spaargeld te doen renderen. U logt met uw mobiele telefoon of pc in op het platform, selecteert een risicoprofiel en kiest een gepersonaliseerde portefeuille. De algoritmes van Birdee doen daarna de rest. Ze herschikken uw portefeuille constant, afhankelijk van de marktbewegingen. U kunt uw geld opnemen wanneer u wilt. De jaarlijkse kosten bedragen amper 1 procent van het vermogen. Birdee is in de markt gezet als een product dat net zo eenvoudig en beschikbaar is als een spaarrekening, maar met rendementsvooruitzichten die aan de beste fondsen kunnen tippen. Het richt zich op de markt van de spaarboekjes, die een waarde heeft van meer dan 250 miljard euro. "Tien jaar geleden was producten verkopen voor de vermogensbeheerder belangrijker dan dienstverlening aan de klant", zegt Georges Hübner. "Dat is aan het veranderen, onder druk van transparantere en minder dure spelers zoals Birdee. Wij wilden van meet af de klant van de privébank beter profileren." Met de lancering van Birdee begint Gambit aan een nieuwe fase in zijn ontwikkeling. "Het is een belangrijke strategische koerswijziging, want we bieden onze producten voortaan rechtstreeks aan het grote publiek aan", zegt Geoffroy de Schrevel, die voor België het komende jaar op 3000 klanten en 25 miljoen euro aan beheerde middelen mikt. Het is een ambitieuze doelstelling, maar de start-up begint niet van nul af aan. Hij telt vijftig medewerkers en heeft drie vestigingen: Luik, Luxemburg en Parijs. Gambit is een volwassen fintechbedrijf, zegt De Schrevel. "We hebben net ons tienjarige bestaan gevierd, we commercialiseren al zeven jaar onze producten in Europa en we boeken al drie jaar winst. We hebben bovendien verschillende financiële crisissen doorstaan, en we zien dat onze klanten vertrouwen in ons blijven hebben. En we krijgen er almaar meer. Dat betekent dat onze technologie robuust is en haar waarde bewezen heeft." Sinds zijn oprichting in 2007 is Gambit dé Europese referentie geworden in de ontwikkeling van volledig digitale adviesoplossingen voor de eindklant en van tools voor bankadviseurs en vermogensbeheerders. Verschillende Europese financiële instellingen in België, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland gebruiken zijn software. Onder zijn particuliere klanten vinden we internetspelers als Keytrade, maar ook banken uit het hogere segment zoals Nagelmackers, Neuflize en Pictet, en grote banknetwerken zoals Beobank en Axa Bank. De tools van Gambit beheren een vermogen van meer dan 50 miljard euro. Meer dan 2000 adviseurs maken er gebruik van in hun kantoor. Om nog maar te zwijgen van de 25.000 adviseurs van een andere reus uit de Europese top tien van de banken, waarmee Gambit onlangs een contract voor tien jaar heeft afgesloten. Het bedrijf heeft tijdens zijn hele parcours op betrouwbare sponsors kunnen rekenen. "We konden profiteren van een natuurlijk partnerschap met de HEC Luik. De Universiteit van Luik steunt ons al van voor onze geboorte. Ze is voor ons een permanente bron van kennis, fundamenteel onderzoek en hersenen. We hebben ook motiverende klanten gehad en individuele en institutionele aandeelhouders die ons altijd hun vertrouwen hebben geschonken." Bovendien heeft het team in het moeilijkste jaar zijn salaris met 10 procent verlaagd. "Anders hadden we wellicht de boeken moeten neerleggen", erkent De Schrevel. Tot slot was er nog de uitnodiging om deel te nemen aan de hackathon die BNP Paribas in verschillende landen organiseert. Gambit won de wedstrijd in België in zijn categorie van de artificiële intelligentie en robotadviseurs, en mocht meedoen aan de wereldfinale. Ook daar won de start-up. Door die overwinning namen de contacten met BNP toe en nam de bank een meerderheidsbelang in de start-up. "De groep heeft alle mogelijke oplossingen bekeken die wereldwijd beschikbaar waren. Het waren er meer dan vijftig, de concurrentie was moordend. We waren in die tijd bezig fondsen te werven en BNP Paribas stelde ons een strategisch partnerschap voor met een structurele financiering van onze groei en innovatie, en met de garantie dat onze strategie en cultuur onafhankelijk zouden blijven. We wilden geen afdeling van een grote internationale groep worden", vertrouwt De Schrevel ons toe. Hij geeft geen details over het bedrag van de transactie. Gambit blijft zijn klantenportefeuille opbouwen en wordt, in de woorden van de bank, "de bevoorrechte partner voor oplossingen in gerobotiseerd beheer voor de netwerken van retailbanken en privébanken van BNP Paribas." Wat heeft de Franse groep zo bekoord? "De mogelijkheid om met één technologie verschillende soorten klanten te bedienen. Dat gaat van het pure digitale voor de mensen die hun spaargeld zelfstandig willen beheren tot de begeleiding van mensen die in een kantoor advies komen vragen", legt De Schrevel uit. "Die twee oplossingen berusten op dezelfde technologie. We zijn de enigen in Europa die dat doen. Bovendien beschouwt BNP de digitalisering van beleggingsadvies als een belangrijke pijler van haar digitale transformatie." BNP Paribas Fortis zal ongetwijfeld profiteren van de kennis van Gambit. Er zijn trouwens geruchten dat zijn mobiele tak Hello bank! al actief bezig is met de lancering van een robotadviseur die ontwikkeld is met de technologie van Gambit. Sébastien Buron"We kunnen met één technologie verschillende soorten klanten bedienen"