Gaat DHL naar het buitenland?

Als dat geëmmer nog lang blijft duren, vertrekt DHL naar het buitenland, voorspelt sectorkenner Ivo Radelet. Zaventem moet zijn charters maar afleiden naar Oostende en Charleroi om het koerierbedrijf groeimogelijkheden te geven.

Wat moet er gebeuren met DHL? Het pakjesbedrijf kondigde aan 1000 tot 1500 jobs te kunnen creëren, op voorwaarde dat er meer nachtvluchten worden toegestaan. Het aantal jobs klom intussen tot ongeveer 10.000. Luc Coene, voormalig kabinetschef van premier Guy Verhofstadt ( VLD), gooide afgelopen weekend olie op het vuur door te suggereren dat Zaventem op termijn best dicht kan. “Deze regio leeft van de luchthaven,” bezweert Ivo Radelet, zelfstandig adviseur supply chain management en eerder actief bij zowel DHL als concurrent TNT. “Coene is medeschuldig aan de huidige toestand.”

IVO RADELET (EX-DHL, EX-TNT). “Het nachtlawaai wordt opgeblazen door de media. Wie de cijfers erbij neemt, ziet zelf dat er door de teloorgang van Sabena veel minder luchtverkeer is en dat nachtelijke operatoren als DHL hun kleine, lawaaierige toestellen hebben vervangen door grotere stille.

“Ik ben een geboren en getogen Zaventemnaar. Vroeger had je op het marktplein één frituur, nu hebben we een gastronomisch dorpscentrum. En dat is niet omdat de modale Zaventemnaar daar gaat eten. De luchthaven maakt van deze regio na Antwerpen de grootste arbeidspool van België. Coene is blijkbaar bereid om dat zomaar van de kaart te vegen.”

Kan DHL niet beter naar een luchthaven waar minder mensen in de buurt wonen?

RADELET. “Ik denk dat minister van Begroting Johan Vande Lanotte gelijk heeft dat er maar één optie is: Zaventem. Maar er landen daar elk jaar 4000 chartervluchten ‘s nachts. Als ze die kunnen afleiden naar Oostende en Charleroi, heeft DHL een groeimarge van 9000 nachtelijke bewegingen. Dat geeft tijd om naar een definitieve oplossing te zoeken en we hebben de mogelijkheid om verder van de evolutie naar stillere vliegtuigen te profiteren.”

Is Bierset geen alternatief?

RADELET. “DHL naast TNT op Bierset? Dat betekent dat je daar een concentratie van een kleine 30.000 nachtvluchten per jaar samenbrengt, een aantal dat verder evolueert richting 50.000. In Zuid-Limburg slapen ook mensen, hè. Chièvres? Om die luchthaven afdoende uit te rusten, heb je minimaal 1,5 miljard euro belastinggeld nodig.

“DHL heeft tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd in zijn hub, stelt in België 6000 mensen tewerk. Dat zomaar overplaatsen naar een hypothetische luchthaven wordt een chaos. Sinds 1998 wordt DHL in elk verkiezingsjaar geterroriseerd door dit soort kortetermijnpolitiek. Bij de vorige verkiezingen heeft DHL 300 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe vliegtuigen.”

Voor een groep die nu 2500 man tewerkstelt op zijn hub, lijkt 10.000 extra banen veel.

RADELET. “Tot nu toe werkt DHL met een internationale hub – Brussel – en een aantal subhubs. Maar het is efficiënter om één grote hub te hebben en dan wordt zo’n aantal jobs wél realistisch. Maar als het geëmmer blijft duren, bestaat er slechts een minieme kans dat DHL in België blijft.”

SITE VAN DE WEEK Naam: Autosalon/Car TV

Uitgever: Febiac

Adres: www.autosalon.be

Concept: Vandaag, 15 januari, gaat in Brussel het 82ste Auto- en Motorsalon van start. Zowat 300 exposanten stellen zich op in dertien paleizen, goed voor naar schatting 700.000 bezoekers. Wie voor zijn vertrek al even de sfeer wil opsnuiven, kan terecht bij Car TV, een interactief televisiestation op het internet dat tijdelijk reportages, interviews en videoclips van op het salon toont.

U kunt de inhoud bekijken op uw pc-scherm op voorwaarde dat u over de nodige (gratis) software beschikt. Er is elke dag nieuws in ‘Daily TV’, reportages bij de verschillende stands en een drietal webcams die u een blik achter de schermen gunnen. Alle filmpjes zijn beschikbaar in ‘hoge’ en ‘lage’ kwaliteit, zodat u niet noodzakelijk over een breedbandaansluiting hoeft te beschikken om ze te kunnen bekijken.

De dagelijkse nieuwsberichten zijn alleen toegankelijk via Belgacom ADSL, een van de strategische partners in het project. Wie via de kabel of via een andere ADSL-aanbieder surft, kan dus geen ‘Daily TV’-reportages bekijken.

Plus: Car TV is een nieuw concept dat dit jaar uitgetest wordt, maar biedt al meteen een goed aanbod. Autoliefhebbers zullen zeker baat hebben bij de vele filmpjes. Omdat de vormgeving van de site vergelijkbaar is met een afstandsbediening, vindt iedereen makkelijk zijn weg. Bovendien is de beeldkwaliteit meer dan aanvaardbaar.

Min: Wie geen Belgacom-klant is, krijgt van de dagelijkse verslaggeving niets te zien, zelfs geen korte samenvatting. De goede beeldkwaliteit heeft zo haar prijs: bekijkt u de filmpjes op het hoogste kwaliteitsniveau, dan haalt u in enkele minuten tijd erg veel gegevens binnen. Bovendien zijn sommige reportages doorspekt met reclamefilmpjes.R.C.

L.H.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content