Gaan ze bij Interbrew uit het maatpak?

Financieel en strategisch zijn de familiale aandeelhouders van Interbrew en Ambev het eens over de huwelijksvoorwaarden. Maar het verschil in bedrijfscultuur wordt een uitdaging, aldus CEO John Brock van Interbrew.

De Amerikaan John Brock werd in maart vorig jaar chief executive officer van Interbrew. Organisch groeien, luidde de boodschap. Gedaan met overnemen, na de wilde groei van de jaren negentig. Maar toen was daar plots die derde dag van maart 2004, met de aankondiging van de fusie InterbrewAmbev, waarmee de grootste brouwer van de wereld werd gecreëerd. Rond die transactie hangt nog steeds veel mist. Op het Trends Inside Lunchgesprek van vrijdag 30 april lichtte de CEO van the world’s local brewer een tipje van de sluier op.

JOHN BROCK (INTERBREW). “Dat doen we ook. In 2003 haalden we een organische groei van 6 %. Beck’s en Stella Artois zijn de snelst groeiende global brands. Beck’s groeide met 6 %, Stella met 8 %. Eind dit jaar staat Stella in de toptwintig van meest verkochte merken wereldwijd. Maar Ambev kwam ertussen. Dat huwelijk konden we echt niet weigeren. Het kwam niet uit de lucht vallen. De familiale aandeelhouders in België en Brazilië kennen elkaar al geruime tijd. Begin oktober van vorig jaar polsten ze mij over de fusie. Of ik het management kon klaarstomen voor een samenwerking. Dat hebben we de voorbije zes maanden dus gedaan. Duizenden mensen wereldwijd waren op de hoogte van de fusiegesprekken. Verbazingwekkend hoe we dat toch geheim hielden tot op het laatste moment.”

De fusie lijkt ook vandaag nog een goed bewaard geheim. Waarom moet het allemaal zo ingewikkeld?

BROCK. “Het lijkt misschien ingewikkeld, maar het is niet zo. Dit huwelijk wordt hoogstwaarschijnlijk in het derde kwartaal van dit jaar bezegeld. De familiale aandeelhouders geloven erin. Ze tekenden alvast een overeenkomst voor de lange termijn. Ze willen hun aandelen nog twintig jaar behouden.”

Waar komt de nieuwe hoofdzetel? Leuven of Sao Paulo?

BROCK. “Onze hoofdzetel staat in Leuven en daar blijft hij. Van daaruit gaan we de business leiden, met één managementteam en één directiecomité dat aan mij rapporteert. Met een co-CEO voor Azië, één voor Europa, één voor Noord-Amerika en één voor Zuid-Amerika. En alle daarbij horende staffuncties. Maar we gaan dus geen dubbele functies creëren, anders halen we nooit de synergie die we beloofden. In 2007 willen we jaarlijks 140 miljoen euro aan onkosten besparen. Daarnaast willen we nog eens 140 miljoen euro per jaar extra omzet halen. Dat komt neer op een volume van 1,6 miljoen hectoliter. We verkopen dit jaar 200 miljoen hectoliter, dus dat is minder dan 1 %. Dat volume kunnen we bereiken door de lancering van Brahma in Europa en Noord-Amerika, en Stella en Beck’s in Zuid-Amerika. Weet je, Ambev heeft drie merken die in de toptwintig wereldwijd staan. Het op twee na meest verkochte merk, Skol, wordt uitsluitend in Brazilië verkocht. Dat zegt iets over de schaal van die markt.”

Twee derde van uw business is vandaag buiten euroland. Versterkt de zwakke Braziliaanse real dat risicoprofiel?

BROCK. “Ik wil geen uitspraken doen over de koers van de euro. Maar het management van Ambev is turbulente tijden gewend. Ze hebben al twee zware devaluaties achter de rug. Dat management is al veertien jaar actief en haalde een gemiddelde bedrijfswinst van 12 %. Gerekend in Amerikaanse dollars.”

Heeft een slogan als ‘the world’s local brewer’ nog zin, nu InterbrewAmbev op nummer één staat?

BROCK. “Bier is en blijft een lokaal product. Vier vijfde van de wereldwijde consumptie bestaat uit lokale merken. Maar we moeten natuurlijk de juiste balans vinden tussen een lokaal management en onze internationale werking. De bedrijfscultuur van Ambev bijvoorbeeld is anders dan de onze. Dat wordt een uitdaging. Het gaat er veel losser en informeler aan toe. Je zal nooit iemand van Ambev in een maatpak zien. Marcel Telles, de voorzitter van de raad van bestuur, heb ik slechts één keer in maatpak gezien: op 3 maart, bij de aankondiging van de fusie. Ook tijdens een vergadering van de raad van bestuur lopen ze er in heel gewone kleren bij.”

Wolfgang Riepl

“Het op twee na meest verkochte merk ter wereld, Skol, wordt uitsluitend in Brazilië verkocht. Dat zegt iets over de schaal van die markt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content