Er valt geen eenduidig profiel te maken van de 200 bedrijven die een beroep hebben gedaan op OndernemersHorizon: het zijn zowel starters als oudere bedrijven, ondernemingen uit diverse sectoren, en zowel eenmanszaken als grote kmo's. De ondernemersorganisatie Unizo richtte OndernemersHorizon op, omdat ze veel vragen van leden kreeg die met moeilijkheden kampten. Het doel is bedrijven waar de knipperlichten branden met enkele kordate ingrepen weer op het juiste spoor te zetten.
...

Er valt geen eenduidig profiel te maken van de 200 bedrijven die een beroep hebben gedaan op OndernemersHorizon: het zijn zowel starters als oudere bedrijven, ondernemingen uit diverse sectoren, en zowel eenmanszaken als grote kmo's. De ondernemersorganisatie Unizo richtte OndernemersHorizon op, omdat ze veel vragen van leden kreeg die met moeilijkheden kampten. Het doel is bedrijven waar de knipperlichten branden met enkele kordate ingrepen weer op het juiste spoor te zetten. "Veel bedrijven hadden nog reserves toen de crisis vijf jaar geleden begon, maar die zijn nu opgesoupeerd", zegt Halina Bletek, die OndernemersHorizon bij Unizo coördineert. "Ze hebben geput uit hun eigen middelen om hun bedrijf te redden, maar ook die zijn nu op. Vaak gaan ondernemers daar veel te ver in, en zetten ze ook hun persoonlijke toekomst op het spel." Het heeft geen zin er eigen middelen tegenaan te gooien, als blijkt dat de onderneming niet langer rendabel is. OndernemersHorizon stelt vast dat ondernemers schroom hebben om toe te geven dat ze hulp nodig hebben. "Het is zoals naar de dokter gaan", zegt Bletek. "Als je meteen gaat, kan de dokter snel een diagnose stellen en krijg je meteen de juiste medicatie. Dat is beter dan te lang wachten en meteen in de palliatieve zorg terecht te komen. Als er al een dagvaarding loopt of beslag is gelegd, is het te laat." Er zijn allerlei knipperlichten voor ondernemers. "We krijgen veel vragen van ondernemers die hun omzet of winstmarges zien dalen in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, zonder dat ze daar een verklaring voor hebben", zegt Halina Bletek. "Ze krijgen ook moeilijker nieuwe kredieten of banken zeggen lopende kredieten op." Ook personeelskosten die zwaarder gaan wegen, zijn een knipperlicht. "Als een bedrijf zijn RSZ-bijdragen niet kan betalen, leidt dat tot een afbetalingsplan of een uitstel, maar ook tot een dagvaarding door de RSZ. Het handelsinformatiekantoor Graydon is sneller op de hoogte van zo'n dagvaarding dan het bedrijf zelf, zodat klanten die op Graydon geabonneerd zijn, zien dat je in de problemen zit. Ze betalen je dan mogelijk niet meer, waardoor je cashpositie in gevaar komt. Als een bedrijf om hulp vraagt, licht OndernemersHorizon het gratis door, om te kijken of er genoeg middelen en mogelijkheden zijn voor een herstelplan. Daarna wordt het doorverwezen naar interne of externe experts, die hen tegen een voordelig tarief kunnen helpen. "Een van de eerste zaken die we doen, is ondernemers leren te werken met boordtabellen, zodat ze wekelijks zicht hebben op de cijfers. We zien nog te veel mensen die werken op buikgevoel en vergeten te kijken naar de financiële situatie van het bedrijf. Ze zijn zich vaak ook niet voldoende bewust van de gevolgen die wetswijzigingen hebben voor hun zaak. Denk aan de aangepaste regeling voor bedrijfswagens op de payroll." Belangrijk bij de redding is de ingesteldheid van de ondernemer zelf. Heeft hij niet meer de energie en de motivatie om zich volledig voor zijn bedrijf in te zetten, dan is het kalf verdronken. Bletek wijst met aandrang op het onderscheid tussen een mislukte ondernemer en bedrijf. "Bij een faillissement hebben ondernemers het gevoel dat zij zijn mislukt, maar dat is niet zo. Hun bedrijf is mislukt. Dat is niet hetzelfde." BENNY DEBRUYNE