Billie Jean

In de clip van Billie Jean lichtten de tegels op onder de passen van Michael Jackson. The King of Pop heeft niet langer het patent op deze knappe truc. Met de stroom die tijdens de fuif in Brussel werd opgewekt, werd een volledig duurzame lichtshow gecreëerd. Johnnie Walker, wereldleider in de whiskymarkt, trakteerde zich op een fikse dosis reclame door een link te leggen tussen de wereld van de feestvierders, de biotoop van het merk, en die van de green marketing.
...

In de clip van Billie Jean lichtten de tegels op onder de passen van Michael Jackson. The King of Pop heeft niet langer het patent op deze knappe truc. Met de stroom die tijdens de fuif in Brussel werd opgewekt, werd een volledig duurzame lichtshow gecreëerd. Johnnie Walker, wereldleider in de whiskymarkt, trakteerde zich op een fikse dosis reclame door een link te leggen tussen de wereld van de feestvierders, de biotoop van het merk, en die van de green marketing. John Walker werd in 1805 geboren in de buurt van Kilmarnock in Schotland. Op zijn twintigste begon hij whisky te stoken, die hij samen met kruidenierswaren verkocht. Vanaf 1860 kwam de export op gang, met de beroemde vierkante fles. Johns zoon Alexander zette het merk internationaal op de kaart. Het etiket met de omgevouwen randen en later de opdeling in labels zijn bekend. Johnnie Walker positioneert zich bewust als een kwaliteitsmerk en weet zo een aparte plaats te veroveren op de wereldmarkt. Helemaal in lijn met het logo is de marketing van Johnnie Walker gebaseerd op dat succesverhaal en op het concept van de stappende man. Johnnie Walker is in handen van het Britse Diageo. Die groep is met een recordaantal merken vertegenwoordigd in de top 100 van de sterke dranken die in volume en in brand value het meest impact hebben. Smirnoff leidt het klassement van de verkochte volumes. Ook Guinness, J&B, Baileys en Captain Morgan behoren tot de merkenportfolio van het nummer 1 van de alcoholische dranken. Diageo heeft met DrinkIQ.com een website over verantwoord drankgebruik. Marketing voor producten die unaniem als ongezond worden bestempeld, is delicaat. In de marketingcode van Diageo lezen we onder meer dat onthouding niet in een negatief daglicht mag worden geplaatst, dat de reclame zich niet mag richten tot minderjarigen en niet mag suggereren dat alcohol de seksuele aantrekkelijkheid verhoogt of een vereiste is voor sociale aanvaarding. Het bedrijf Pavegen uit Londen bedacht een tegel die stroom opwekt als er druk op wordt uitgeoefend. Het systeem sleepte al talloze prijzen in de wacht. Het is geschikt voor intensief belopen plaatsen als metrostations en winkelstraten en werd gebruikt tijdens de Olympische Spelen in Londen. Via de technologie kunnen straatverlichting, reclameborden of wegwijzers van stroom worden voorzien. Johnnie Walker en Pavegen werkten ook al samen voor het project Keep Walking dat beurzen toekent om vernieuwende en progressieve ideeën te realiseren.OLIVIER STANDAERT