In het segment van de compacte auto's waren de Japanse constructeurs ooit heer en meester. De nieuwe Peugeot 106 leidt het Europese tegenoffensief.
...

In het segment van de compacte auto's waren de Japanse constructeurs ooit heer en meester. De nieuwe Peugeot 106 leidt het Europese tegenoffensief. Compacte auto's passen perfect in het hedendaagse verkeer : ze zijn handig en wendbaar in de stad, maar komen ook goed uit de voeten op de autowegen. Ze zijn comfortabel en veilig, bieden plaats voor vier tot vijf personen en moeten qua prestaties niet onderdoen voor hun grotere broers.De hoge koers van de yen blijft de Japanse constructeurs parten spelen, en de Europese producenten bieden nu even degelijke auto's als hun Aziatische concurrenten ; de tijd is dus rijp voor een tegenoffensief. De nieuwe Peugeot 106 staat op de eerste rij voor die frontale aanval in het B-segment. Vorig jaar maakte dit segment 33 % uit van het totale aantal ingeschreven voertuigen in Europa (17 landen), hetzij een volume van 3.900.000 auto's. Met de nieuwe 106 wil Peugeot niet alleen klanten afsnoepen van andere merken. Men wil eveneens de eigenaars van een oude 106 aan het merk binden door hen te verleiden met de nieuwe versie, en tevens de chauffeurs van een "oude" 205 overtuigen om de overstap naar de 106 te maken.De 106 heeft een ingrijpende opsmukbeurt ondergaan, die uiterlijk vooral opvalt door de aanpassing van de voor- en achterpartij : de auto werd 11 cm langer en ziet er een stuk dynamischer uit. Alleen jammer dat die grotere lengte niet wat meer ruimte oplevert in het interieur. Door de verlenging kunnen nu wel nieuwe motoren ingebouwd worden ; bovendien is de "kleine" Peugeot nu ook beschikbaar met airconditioning (meerprijs 48.500 fr.). Chassis en koetswerk bieden meer veiligheid en een grotere torsiestijfheid.De 106-gamma bestaat uit 29 verschillende versies in drie- of vijfdeurs uitvoering. Naast de benzinemotoren (van 50 tot 120 Din pk) zijn er drie krachtige en soepele diesels en zelfs een elekrische krachtbron. Wat de uitrusting betreft, zijn er vier niveaus. Het instapmodel, dat onder meer standaard voorzien is van een airbag voor de chauffeur, heet Sketch ; de andere uitrustingsniveaus behouden dezelfde benamingen als die van de oude 106-gamma. Het sportieve karakter van Peugeot wordt extra in de verf gezet door de versies Rallye (470.000 fr.) en GTI (595.000 fr.). Onze voorkeur gaat naar de diesel van 58 Din pk (versies van 418.000 tot 486.200 fr.) en de uitstekende nieuwe benzinemotor van 1,4 liter. Beide zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, met verhoudingen die telkens aangepast zijn aan het vermogen van de krachtbron. Een elektronisch gestuurde drietraps-automaat is eveneens beschikbaar in de versies 1.6 XN (471.500 fr.) en 1.6 XT (538.500 fr.). PATRICK OP DE BEECKPeugeot 106 Een sterke Europese troef in het belangrijke B-segment van de compacte auto's.