Frisheid herwinnen

Het gemakkelijke aan een bespreking van Coca-Cola Company is dat iedereen meteen weet waarover het gaat. De Amerikaanse frisdrankengigant heeft de wereld veroverd. Het is sinds 1886 een van de meest tot de verbeelding sprekende Amerikaanse succesverhalen, met meer dan 500 merken – waaronder Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea – en 16 blockbusters, of producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard USD. Het is dan ook des te merkwaardig dat ‘s werelds nummer één in frisdranken dezer dagen de pers haalt met ronduit negatieve berichten en dat het beeld ontstaat van een concern in crisis. Dat weerspiegelt zich in de beurskoers.

De koers van het aandeel zit niet ver van een jaardieptepunt en als we de prestatie vergelijken met bijvoorbeeld de S&P500-index, dan moet het Coca-Cola-aandeel de jongste jaren de duimen leggen. Het voorbije jaar bracht een belegging in Coca-Cola 24 % minder op dan een Amerikaans indexfonds, en op drie jaar bedraagt het verschil 27 % in het nadeel van de Coca-Cola-aandeelhouder. Dat is ongewoon, was historisch bekeken mocht de Coca-Cola-aandeelhouder op een superieur rendement rekenen. Zelfs de belangrijkste aandeelhouder, Warren Buffett (dit jaar precies twintig jaar aan boord), roerde zich even en sprak over zelfgenoegzaamheid.

Het feit is dat de groep zijn groei-aureool kwijtspeelde en al vier kwartalen op rij de omzet ziet dalen. De volumegroei (1 % voor het vierde kwartaal en 2 % voor 2013; in 2012 nog een groei van 4 %) ligt ver onder het langjarige gemiddelde. De dalende wisselkoersen in heel wat opkomende landen (47 % van de groepsomzet) hebben natuurlijk hun negatieve invloed uitgeoefend, maar de problemen in de mature markten lijken hardnekkiger. Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt op de consumptie van ongezonde frisdranken met hun hoge suikergehalte. Lightproducten zoals Diet Coke, Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero vangen die problematiek voor een stuk op, maar ook hier was er vorig jaar een stagnatie (43 % zonder suiker). Er is ook het toenemende prijsbewustzijn, dat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft, getuige het succes van Sodastream. De Amerikanen hebben al jaren gediversifieerd richting andere NARTD-dranken (‘non-alcoholic ready to drink’).

De Coca-Cola Company is ook een belangrijke wereldspeler in fruitsappen (onder meer Minute Maid), water (onder meer Chaudfontaine, Viva, BonAqua), thee (onder meer Nestea) en nam onlangs een belang in het koffiebedrijf Green Mountain. Het succes van marktleider Innocent Smoothies, dat werd overgenomen in 2009, doet het concern ook voort investeren in alternatieve dranken en smaken. Tegen eind 2014 moet er ook een frisdrankenmachine zijn waarmee de consument zelf zijn Coca-Cola of Fanta kan maken. Daarnaast komt er een programma om tegen 2016 voor 1 miljard USD aan kosten te besparen, om de winstgevendheid weer op te krikken. Een volgehouden inkoopprogramma van eigen aandelen moet ervoor zorgen dat de winst per aandeel positief blijft evolueren.

Conclusie

Met een vrije kasstroom van 8 miljard USD per jaar moet Coca-Cola in staat zijn om sterk te innoveren en bijkomende groei te kopen. Tegen 18 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van minder dan 14 noteert het aandeel 15 % onder de gemiddelde waardering van de voorbije vijf jaar. Vandaar de adviesverhoging en de opname in de Inside Selectie, wat van het aandeel een kandidaat voor de voorbeeldportefeuille maakt.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content