Weinig Fransen hebben zoveel van België gezien als Gilles Roudy, de topman van Carrefour België. "Een jaar geleden had ik me voorgenomen zoveel mogelijk Carrefour- en GB-winkels te bezoeken, en ik ben geslaagd in die opdracht," vertelt Gilles Roudy. "Sommige winkeldirecteurs, of ze dat nu graag hadden of niet, kregen me zelfs meer dan eenmaal op bezoek. De reden moet je niet ver zoeken. In onze business draait alles om de klant. Pas als die tevreden is, kunnen wij tevreden zijn."
...

Weinig Fransen hebben zoveel van België gezien als Gilles Roudy, de topman van Carrefour België. "Een jaar geleden had ik me voorgenomen zoveel mogelijk Carrefour- en GB-winkels te bezoeken, en ik ben geslaagd in die opdracht," vertelt Gilles Roudy. "Sommige winkeldirecteurs, of ze dat nu graag hadden of niet, kregen me zelfs meer dan eenmaal op bezoek. De reden moet je niet ver zoeken. In onze business draait alles om de klant. Pas als die tevreden is, kunnen wij tevreden zijn."Ooit pochte GB - dat in 2000 door de Franse groep Carrefour werd overgenomen - met de slogan dat je "elke dag een miljoen klanten moest weten te verdienen". Mede onder impuls van Roudy is Carrefour in België marktleider gebleven. "Maar de concurrentie in het distributielandschap neemt hand over hand toe," ervaart Roudy. "Ons antwoord is eenvoudig: we proberen ons marktaandeel te handhaven of uit te breiden door tal van prijzenacties die de klant moeten plezieren. We zien dat het concept werkt: als je bepaalde prijzen voor bepaalde goederen laat zakken, komen de mensen daar bijna onvoorwaardelijk op af."Roudy heeft zichzelf ingeschreven in een soort vijfjarenplan. Toen Carrefour in 2000 de hand legde op de vroegere GB's, luidde de eerste opdracht: verliezen wegwerken en zo snel mogelijk break-even draaien. Dat lukte. Met de komst van Roudy, een jaar geleden, werd een tandje bij gestoken. Voortaan was het de bedoeling de rentabiliteit op te krikken. Ook dat lukte. "Toch is het me opgevallen dat het koopgedrag sterk kan verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen," getuigt Roudy. "Een voorbeeld: Walen drinken liever en meer rode wijn dan de Vlamingen, die meer uit zijn op witte wijn. Zo ontdek je gaandeweg een hele reeks verschillen in dit kleine land."Roudy wil in België niet alleen herinnerd worden als de man van de klanten en van de betere rentabiliteit, maar ook als de man die het woord expansie in de mond durft te nemen. "We openen nog voortdurend nieuwe winkels," zegt hij. "Van de huidige 494 willen we zo snel mogelijk naar 520 tot 530. Men moet zich daar van alles bij voorstellen: zowel hypermarkten als supermarkten en buurtwinkels. Dat maakt ook onze sterkte uit, we hebben een goede mix in ons aanbod."Samengevat: een jaar om in te lijsten? "Neen," reageert Roudy. "Twee beloftes heb ik niet kunnen nakomen. Ik had me vast voorgenomen Nederlands te leren. In die opdracht ben ik helaas nog niet geslaagd. Ik weet dat het een flauw excuus is, maar de meeste Belgen spreken goed Frans. Voorts had ik me als overtuigd voetballiefhebber voorgenomen om geregeld naar Anderlecht te gaan kijken. Het is er nog altijd niet van gekomen." Te druk? Of te chauvinistisch? Gilles Roudy: "Geen twijfel, het eerste."IS: CEO van Carrefour België. VRIJE TIJD: voetbalfan. KCa"Ik had me vast voorgenomen Nederlands te leren. In die opdracht ben ik helaas nog niet geslaagd."