Françoise Gri (55): ‘We hebben onze doelstellingen gehaald’

Het beursgenoteerde Pierre & Vacances Center Parcs, de Europese marktleider in vakanties dicht bij huis, wordt sinds een jaar geleid door Françoise Gri. Zij werd meteen de machtigste vrouw in de Europese toerismesector. Gri is onder meer ook grote baas van de bij ons welbekende vakantieparkengroepen Center Parcs en Sunparks.

Pierre & Vacances Center Parcs sloot vorige maand het boekjaar af, en slaagde erin zijn doelstelling te halen: na een zwak jaar 2011-2012 weer operationele winst boeken. Dat ging gepaard met een herstructurering, waarbij bijna 200 van de ruim 7400 voltijdse equivalenten werden geschrapt. Gri, die eerder werkte als verantwoordelijke voor Frankrijk bij IBM en later bij de uitzendgroep Manpower verantwoordelijk werd voor Frankrijk en Zuid-Europa, ontvouwde ook al haar strategie voor de komende jaren, genaamd WIN 2016. Daarin schuilen ook de plannen voor nieuwe parken in Frankrijk en Duitsland. Voor België zit er niets in de pijplijn. “Maar we hebben er wel enkele ideeën over”, aldus Gri.

“Het was een druk jaar, waarin we onze strategie moesten definiëren en maatregelen moesten nemen om operationeel opnieuw break-even te draaien en ons voor te bereiden op het nieuwe jaar. En we hebben een daling van het werknemersbestand moeten doorvoeren. Bovendien weegt het economische klimaat op de vakantie-uitgaven van de Europeanen, en was het weer verschrikkelijk. Maar toch hebben we onze doelstellingen gehaald.”

Allemaal?

FRANCOISE GRI. “Het nettoresultaat was slechter, maar dat kwam door de uitzonderlijke kosten voor het sociaal plan. Misschien is het enige ontgoochelende dat we in toerisme een omzetgroei van 0,8 procent hadden, terwijl we een beetje meer hadden willen hebben.”

Is de groep nu lean and mean?

GRI. “Dat kan je als baas van een bedrijf nooit zeggen. Er is nog veel werk in het efficiënter maken van processen en informatica. Maar er zal op korte termijn zeker geen nieuw sociaal plan komen.”

Welke lessen hebt u het voorbije jaar geleerd?

GRI. “Heel veel. We moeten grote inspanningen leveren om te voldoen aan de vraag van de klant. Zo is in onze business empathie bij het onthaal een belangrijke troef om die klant tevreden te stellen. We zoeken de expertise om het gedrag van de klant beter te doorgronden.”

Heeft Gérard Brémond, de stichter, hoofdaandeelhouder en voorzitter van de groep, zich als een schoonmoeder gedragen?

GRI. (schatert) “Ik geef toe dat die vraag me wat perplex doet staan. We hebben een uitstekende relatie en ik heb veel autonomie. Het amuseert hem dat wij zo verschillend zijn. En terzelfder tijd doet hij zijn best om een luisterend oor te zijn. We hebben onze manier van samenwerken gevonden. Hij heeft wel een eigen manier van communiceren die niet altijd even direct is. Als je dat weet en de sleutel hebt gevonden, merk je hoeveel dingen hij kan bijbrengen aan de groep en aan mij in het bijzonder. Het is een plezier om met hem te werken, en dat is niks gelogen.”

U hebt twee dochters. Die zijn nog altijd tevreden met uw professionele keuze?

GRI. “Nog altijd. Ze zien dat ik erdoor gepassioneerd ben, dus zijn zij ook tevreden. Ze vragen wel wanneer we zo’n park eens gaan testen met hun vrienden erbij. Dus daar moet ik werk van maken. Het wordt wel ingewikkeld om te organiseren. Ze willen elk wel vijftien vrienden meenemen (lacht).”

BE.L.

“We zoeken de expertise om het gedrag van de klant beter te doorgronden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content