De hemel klaart geleidelijk aan op boven Fountain, de onderneming uit Braine-L'Alleud die machines commercialiseert voor de distributie van warme dranken (vooral koffie, maar ook thee, chocolade en soepen). Na de desastreuze jaren 2013 en 2014 zagen we vorig jaar al dat de kosten weer veel beter onder controle waren. Die trend zet zich verder door in de eerste helft van 2016. Een tegenvaller blijft dat er nog steeds een lichte omzetdaling met 1,7 % is, tot 15,6 miljoen EUR (voor het volledige boekjaar 2015 zakte het zakencijfer met 1,9 %, tot 30,5 miljoen EUR). Desondanks zien we een verbetering in de evolutie van de recurrente bedrijfskasst...

De hemel klaart geleidelijk aan op boven Fountain, de onderneming uit Braine-L'Alleud die machines commercialiseert voor de distributie van warme dranken (vooral koffie, maar ook thee, chocolade en soepen). Na de desastreuze jaren 2013 en 2014 zagen we vorig jaar al dat de kosten weer veel beter onder controle waren. Die trend zet zich verder door in de eerste helft van 2016. Een tegenvaller blijft dat er nog steeds een lichte omzetdaling met 1,7 % is, tot 15,6 miljoen EUR (voor het volledige boekjaar 2015 zakte het zakencijfer met 1,9 %, tot 30,5 miljoen EUR). Desondanks zien we een verbetering in de evolutie van de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, ebitda zonder eenmalige elementen) in de eerste zes maanden van 2016. Tegenover nog 1,52 miljoen EUR rebitda in het eerste semester van 2015 staat nu een cijfer van 1,71 miljoen EUR, of +12,5 %. De rebitda-marge herstelde van 9,6 naar 11 % in het eerste semester 2016. Dat geeft nog niet meteen aanleiding tot euforie, want in de betere jaren haalde Fountain nog rebitda-marges van 20 % en meer. Bovendien blijft het nettoresultaat nog maar net uit de rode cijfers. Van nog een nettoverlies van -0,425 miljoen EUR voor de eerste jaarhelft van 2015 naar een nettoresultaat van 0,33 miljoen EUR voor de eerste helft van 2016. Door de drastische ingrepen door de raad van bestuur in september 2014 wordt weer een bescheiden winst gemaakt. In het najaar van 2014 werd Paul Baeck, die nog maar in 2012 was aangesteld als CEO, ontslagen. Zijn strategisch plan Kaffa 2018 bleek de doelstellingen absoluut niet te halen. Als onderdeel van zijn strategische plan had Fountain in de eerste helft van 2014 nog een stevige kapitaalverhoging doorgevoerd, waarbij voor twee bestaande aandelen op drie nieuwe aandelen kon worden ingetekend tegen amper 2 EUR per aandeel (beursgang in 1999 aan 56 EUR per aandeel). Een kapitaalverhoging, die het aantal aandelen van afgerond 1,7 naar 4,15 miljoen deed toenemen, was onvermijdelijk geworden. Toen begin augustus 2014 bleek uit transparantieverklaringen dat niemand minder dan Marc Coucke meer dan 7 % van de aandelen in bezit had, ontstond er zowaar even een koopgolf in het aandeel. De dieprode cijfers voor het eerste semester 2015 zetten de aandeelhouders weer met beide voeten op de grond. Fountain verliest vele kleine klanten, die ook weinig of niet rendabel zijn. De Waals-Brabantse onderneming probeert die te vervangen door grotere klanten (bedrijven vanaf 50 werknemers) en heeft daarvoor de jongste jaren nieuwe, commerciële medewerkers aangetrokken. Die zijn er voorlopig niet in geslaagd het verlies aan kleine klanten op te vangen. Dat moet de komende tijd weer verbeteren. In afwachting dat er een nieuwe CEO is, neemt Eugeen Beckers de rol van topman waar. De netto financiële schuld is gedaald van 8,7 miljoen EUR eind vorig jaar naar 7,8 miljoen EUR eind juni. Dankzij een veel betere kostenbeheersing is er een herstel van de rendabiliteit. Maar om het niveau van vijf jaar geleden te bereiken, moet er ook weer omzetgroei zijn. Als die er komt, is het aandeel vandaag erg goedkoop. De kansen op herstel zijn toegenomen, maar Fountain heeft de crisis nog altijd niet volledig overwonnen. Advies: koopwaardig Risico: hoog Rating: 1C