De aandeelhouders van Fountain, de Waals-Brabantse onderneming die machines voor de distributie van warme dranken (vooral koffie, naast thee, chocolade en soepen) commercialiseert, kunnen nog tot 20 mei intekenen op een stevige kapitaalverhoging door gebruik te maken van hun voorkeurrecht. Dat biedt hen de kans voor twee bestaande aandelen drie nieuwe te verwerven tegen nauwelijks 2 EUR per aandeel (de beursgang in 1999 gebeurde tegen 56 EUR per aandeel). We spreken hier dus over een forse verwatering, want als de kapitaalverhoging volledig slaagt, neemt het aantal aandelen toe van afgerond 1,7 naar 4,2 miljoen.
...

De aandeelhouders van Fountain, de Waals-Brabantse onderneming die machines voor de distributie van warme dranken (vooral koffie, naast thee, chocolade en soepen) commercialiseert, kunnen nog tot 20 mei intekenen op een stevige kapitaalverhoging door gebruik te maken van hun voorkeurrecht. Dat biedt hen de kans voor twee bestaande aandelen drie nieuwe te verwerven tegen nauwelijks 2 EUR per aandeel (de beursgang in 1999 gebeurde tegen 56 EUR per aandeel). We spreken hier dus over een forse verwatering, want als de kapitaalverhoging volledig slaagt, neemt het aantal aandelen toe van afgerond 1,7 naar 4,2 miljoen. De kapitaalverhoging was onvermijdelijk geworden, want Fountain is al even op de sukkel. De jaarcijfers over 2013 vormden de climax in een neerwaartse spiraal met een omzetdaling van 7 % op vergelijkbare basis, een duik van de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) met 68 %, tot 1,9 miljoen EUR (rebitda-marge van 16,5 naar 5,8 %), een negatieve rebit (recurrente bedrijfswinst) van -1,6 miljoen EUR en een dieprood geconsolideerd nettoresultaat van -6,4 miljoen EUR. Van een dividend is geen sprake meer, en dat zal minstens tot 2016 zo blijven. En dus gingen we op bezoek bij CEO Paul Baeck om het strategische plan ('Kaffa 2018') te aanhoren, dat van Fountain weer een levensvatbaar, gezond bedrijf moet maken. Fountain heeft duidelijk een nieuwe dynamiek nodig. De onderneming had en heeft vele duizenden heel kleine klanten (jaaromzet van slechts 100 of 200 EUR), waarin een structureel dalende tendens in de omzetevolutie zat. Jarenlang werd dat fenomeen nog verdoezeld door de cijfers op niveau te houden via overnames van vooral distributeurs. Met Kaffa 2018 gaat Fountain op zoek naar nieuwe en vooral grotere klanten (vanaf 50 werknemers). Daarvoor wordt een nieuw team van commerciële medewerkers gevormd, worden de marketinginspanningen opgetrokken en de administratieve structuur geoptimaliseerd. Dat kost eerst veel geld, vandaar de verliescijfers voor 2013. Volgens Baeck was er geen andere keuze dan door de zure appel heen te bijten, maar hij ziet wel dat de nieuwe aanpak na één jaar werkt. Het nieuwe commerciële team slaagde er de afgelopen twaalf maanden in 1500 contracten met nieuwe, grotere klanten af te sluiten. Fountain probeert de nieuwe klanten te lokken door lokaal te werken met toch een nationale dekking, een zeer uitgebreid gamma en een kwalitatief hoge service te bieden. Dit jaar wordt nog een overgangsjaar, waarin wel een eind moet komen aan de daling van de verkopen. Vanaf 2015 moet sprake zijn van omzetherstel en tegen 2018 wil Baeck 50 % meer omzet halen dan in 2013, met een herstel van de marges zoals die enkele jaren geleden waren (rebitda-marge van 20 % of meer). Dat lijkt spectaculair, maar anderzijds betekent dit dat Fountain zijn marktaandeel van 4 à 5 % in België en Frankrijk moet opkrikken naar 6 à 7 % in 2018. Op basis van de ervaring het afgelopen jaar lijkt dat voor de topman een haalbare ambitie. We geven het Kaffa-plan 2018 het voordeel van de twijfel. Het is duidelijk dat de kandidaat-koper geduld zal moeten opbrengen voor de terugkeer van de rendabiliteit. Toch lijkt het ons dan ook aangewezen om aan de kapitaalverhoging deel te nemen. Alleen al omwille van de verwatering. Het risico blijft voorlopig wel bovengemiddeld.Advies: speculatief koopwaardig Risico: hoog Rating: 1C