De fabrikanten van fototoestellen hebben amper de overgang naar het digitale tijdperk verteerd en ze worden alweer geconfronteerd met een nieuwe dreiging. Snapshots genomen met de smartphone zitten vooral in de lift omdat ze duchtig gedeeld worden op de sociale netwerken. Op Instagram, een app om foto's gemaakt met de mobiele telefoon uit te wisselen, worden dagelijks 40 miljoen beelden gepost. Op Facebook zijn dat er dagelijks 300 miljoen.
...

De fabrikanten van fototoestellen hebben amper de overgang naar het digitale tijdperk verteerd en ze worden alweer geconfronteerd met een nieuwe dreiging. Snapshots genomen met de smartphone zitten vooral in de lift omdat ze duchtig gedeeld worden op de sociale netwerken. Op Instagram, een app om foto's gemaakt met de mobiele telefoon uit te wisselen, worden dagelijks 40 miljoen beelden gepost. Op Facebook zijn dat er dagelijks 300 miljoen. Die nieuwe manier van 'beeldconsumptie' heeft een rechtstreekse invloed op de verkoop van fototoestellen, maar dan ook weer niet op alle categorieën. "De verkoop van compacts daalt fors, met 12 procent in 2012. Dat is volledig toe te schrijven aan de toename van de verkoop van smartphones", vertelt Mathieu Ghyssel van Fnac. "De kwaliteit van de opname is op een mobieltje misschien minderwaardig, maar voor de klanten, en vooral dan voor de jongeren, volstaat ze." Wat denkt het fotozwaargewicht Canon van de evolutie? "Er is geen paniek", verzekert Filip Vandenbempt, de woordvoerder van Canon België. "De Belgen hebben in 2012 nog 450.000 compacts gekocht. Dat is toch niet slecht voor een crisisjaar." Voor de categorie van de kleine, compacte toestellen is de daling van de prijzen wel een duidelijke dreiging. Volgens de commercieel directeur van Fnac bedraagt de gemiddelde prijs van een compact nu 156 euro. Aan het andere uiteinde van het spectrum zijn er de dure reflexcamera's met verwisselbare lens. Die doen het nog altijd goed (+2 % in 2012). Hun prijs is stabiel of stijgt zelfs lichtjes. Op dat kwaliteitssegment kan de smartphone zich nauwelijks doen gelden als een geloofwaardige concurrent. Reactie: Om in te spelen op de eisen van de klanten, die meer interactiviteit wensen, hebben de fabrikanten nieuwe modellen van gekoppelde fotoapparaten op de markt gebracht. De meeste camera's die Canon tegenwoordig produceert, beschikken over een wifi-verbinding. Daardoor kan de gebruiker zijn foto's rechtstreeks afdrukken op een printer. Hij kan ook zijn foto's snel en draadloos op zijn computer, smartphone of tablet laden en ze vervolgens delen via sociale netwerken. Fabrikanten als Samsung en Nikon gaan nog een stap verder door Android, het besturingssysteem van Google, in te bouwen in hun fototoestellen. Omdat die apparaten ook uitgerust zijn met 3G, hangt het delen van foto's niet langer af van het wifi-netwerk en gebeurt dat onmiddellijk op Facebook, Twitter,... En dat is nog niet alles. Heel wat modellen zijn nu ook voorzien van gps om de foto's te geolokaliseren. Ook kregen ze extra creatieve functies, vergelijkbaar met de kleurfilters van Instagram. Met de hybriden is ook een nieuwe niche verschenen. Die hoogwaardige apparaten, uitgerust met verwisselbare lenzen, passen nog net in een jaszak. Ze zijn bedoeld om de liefhebbers van mooie foto's aan te trekken, die afgeschrikt worden door de omvang van de reflexcamera's. In die categorie is de verkoop in 2012 met 30 procent gestegen.