Het segment van de compacte monovolumes is nog altijd heel belangrijk voor massaconstructeurs zoals Peugeot of Volkswagen en Renault of Ford. Het modeltype blijft immers populair bij de particulier omdat grotere auto's met veel binnenruimte, zoals een Renault Espace of Ford Galaxy, te duur zijn geworden voor veel doorsneegezinnen. Een klasse lager parkeer je een compacte monovolume met bijna alles erop en eraan immers al in je garage voor om en bij de 24.000 euro.
...

Het segment van de compacte monovolumes is nog altijd heel belangrijk voor massaconstructeurs zoals Peugeot of Volkswagen en Renault of Ford. Het modeltype blijft immers populair bij de particulier omdat grotere auto's met veel binnenruimte, zoals een Renault Espace of Ford Galaxy, te duur zijn geworden voor veel doorsneegezinnen. Een klasse lager parkeer je een compacte monovolume met bijna alles erop en eraan immers al in je garage voor om en bij de 24.000 euro. Ford wil dus scoren met de nieuwe C-Max, en kon dan ook niet anders dan de mode volgen: het bouwde ook een versie met zeven zitplaatsen, de zogenaamde Grand C-Max. Tenminste, zeven zitjes als je die nodig hebt: de achterste twee, een optie van 650 euro, zitten in de koffervloer en kunnen in een mum van tijd tevoorschijn worden gehaald. Anderzijds valt meteen op dat de Grand C-Max iets kleiner is dan zijn belangrijkste concurrenten. Maar dat is een bewuste commerciële keuze van Ford: was de Grand C-Max nog iets groter geweest, dan kon hij misschien wel gaan kannibaliseren in eigen huis, zoals de autobouwers dat noemen. Ford heeft in zijn gamma immers ook nog een iets grotere en duurdere S-Max. Het zou een punt van kritiek kunnen zijn, maar een test leerde ons dat er geen enkele reden is om daarover te struikelen. Dat de C-Max ietsje kleiner is dan de concurrentie, merk je alleen als je de derde stoelenrij gebruikt. En laat ons wel wezen: dat doen we alleen bij heel grote uitzondering - een mens stopt niet iedere dag zes passagiers in zijn auto. Met de derde stoelenrij neergeklapt ontstaat een heel behoorlijke koffer waar je veel in kwijt kunt. Ook dit nog: om die achterste plaatsen vlotter toegankelijk te maken, heeft Ford gekozen voor een schuifdeur in plaats van klassieke tweede achterdeur. Heel handig is dat. Rijden met de nieuwe Grand C-Max is meteen voelen dat Ford, in tegenstelling tot de vorige versie die zich heel dynamisch liet rijden, voorrang heeft gegeven aan comfort. Een niet onbegrijpelijke keuze voor een auto die vooral gezinnen moet bekoren. En dat kan tegen een scherpe prijs: voor 22.700 euro heb je de instapversie met 1.6 turbodiesel. Tot slot een pluim voor de 1.6 TDCi, die een grondige beurt heeft gekregen. Hij is niet alleen krachtiger (115 pk i.p.v. 109, en een maximaal koppel van 260 Nm i.p.v. 240) maar komt nu ook met een normverbruik van 4,9 liter, wat heel scherp is in zijn klasse. Motor: 2.0 turbodiesel 4-cilinder van 115 pk (85 kW) bij 3750 toeren Max. koppel: 300 Nm bij 1500-2250 toeren Gemiddeld testverbruik: 6,4 l voor 100 km Uitstoot bij normverbruik van 5,3 l: 139 gr CO2 per km Prijs: 25.900 euro JO BOSSUYT