De Ford Focus, derde generatie, staat in de showroom. En als u er al ergens iets over hebt gelezen, dan is de kans groot dat hij omschreven werd als de eerste 'wereldauto' van Ford. Wat de constructeur daar precies mee bedoelt? Dat hij gebouwd is om op alle markten thuis te horen, en in deze vorm zowel in Europa als de Verenigde Staten als Rusland of China zal worden verkocht. Concreet zijn alle versies voor 80 procent identiek, zeggen ze bij Ford. En die 20 procent schuilt niet alleen in details aan het uiterlijk, maar ook in ...

De Ford Focus, derde generatie, staat in de showroom. En als u er al ergens iets over hebt gelezen, dan is de kans groot dat hij omschreven werd als de eerste 'wereldauto' van Ford. Wat de constructeur daar precies mee bedoelt? Dat hij gebouwd is om op alle markten thuis te horen, en in deze vorm zowel in Europa als de Verenigde Staten als Rusland of China zal worden verkocht. Concreet zijn alle versies voor 80 procent identiek, zeggen ze bij Ford. En die 20 procent schuilt niet alleen in details aan het uiterlijk, maar ook in de afstelling. Zo moet een auto voor de Amerikaanse markt een zachtere vering hebben dan de Europese variant. En die 80 procent drukt de wereldwijde productiekosten voor Ford natuurlijk. Toen we de perspresentatie van de nieuwe Focus bijwoonden, vroegen we ons af waarom Ford in zijn communicatie over de nieuwkomer daar zo blijft op hameren, op die wereldauto . Klinkt het niet negatief, dan roept het allerminst positieve connotaties op. Of, anders bekeken: mocht Ford de auto helemaal niet met dat predicaat in de markt zetten, dan zou geen kat dat als een gemis aanvoelen. Zeker niet hier, want de Focus is perfect afgestemd op Europa en ons land, zowel in rijgedrag als in design en interieur. En hoewel je dat niet zou zeggen als je terugdenkt aan zijn voorganger, is de Focus iets groter, waardoor hij met de bestuurdersstoel op de ideale plaats nog altijd voldoende beenruimte aan de inzittenden achterin gunt. De Clipper of breakversie, die volgende maand wordt gelanceerd, is zelfs 8,8 centimeter langer, wat de laadruimte van het populaire fleetmodel ten goede komt. Maar het meest van al keken we op van de optielijst: die staat immers vol met snufjes die we gewoon zijn van modellen uit hogere segmenten. Zoals een rijstrookassistent die je met behulp van de stuurbekrachtiging tot de orde roept als je van je lijn afwijkt, verkeersbordherkenning, automatisch switchen tussen dimlichten en grootlichten als er geen tegenverkeer is, of Driver Alert, een systeem dat aan de hand van het gedrag van de auto en dankzij de camera die de witte strepen op het wegdek ziet, merkt wanneer u eigenlijk te moe bent om nog te rijden. Ook best indrukwekkend: City Safety, dat de auto in traag verkeer (tot 30 km per uur) automatisch doet stoppen voor hindernissen. Heel handig in de file, als je even verstrooid bent. Natuurlijk zal de diesel het leeuwendeel van de verkoop voor zich nemen, maar we raakten vooral gecharmeerd door de 1.6 Ecoboost benzinemotor die heel romig is en veel trekkracht in lage toeren biedt. Wellicht volgend jaar volgt nog een Econetic-versie van de diesel die minder dan 4 liter zal verbruiken. JO BOSSUYT