Hoe staat het met Zazoo?
...

Hoe staat het met Zazoo?In 1998 bracht Personal Comfort Services ( PCS) het condoom Zazoo op de markt (zie Trends, 12 november 1998). Zazoo wilde de concurrentie aangaan met de absolute marktleider Durex en koos als nieuw verkoopkanaal de krantenwinkels. Daarvoor was point of sale-materiaal gemaakt (displays, deurstickers en leuke affiches). PCS ging ervan uit dat het verkoopkanaal dé niche, hét gat in de markt was en dat dat met Zazoo opgevuld kon worden. Een jaar later geeft Luc Van Den Broeck, managing director van PCS, toe: "We zijn op zoek gegaan naar een niche en het blijkt dat die er niet was." Het idee was op het eerste gezicht niet onlogisch. Er zijn veel krantenwinkels en er komt veel volk over de vloer, onder wie jongeren. "Er was weinig of geen concurrentie in dat kanaal. Ik vermoed nu dat Durex het al onderzocht had en tot de vaststelling is gekomen er beter geen energie in te steken," aldus Van Den Broeck. "De markt van de krantenwinkels blijkt een moeilijke sector. We hebben geen echt onderzoek gedaan, maar we hebben de indruk dat een krantenzaak een buurtwinkel is. De mensen kennen elkaar te goed. Pornoblaadjes worden er ook verkocht, maar daarvoor gaan de mensen niet naar de eigen winkel. Wij dachten dat dat voor condooms ook zo zou werken." In enkele videotheken was Zazoo eveneens verkrijgbaar. Het idee was dat daar (soft) pornofilms gehuurd en gekocht werden, dat er een jong publiek kwam en dat daar wel een afzetmarkt voor het condoom zou zijn. PCS zoekt nu andere distributiekanalen. Er is er één die al goed loopt, maar waar niet verder over uitgeweid wordt "om geen slapende honden wakker te maken." Verder zijn er contacten met de grootdistributie om daar Zazoo in de rekken te krijgen. De reclame voor het merk staat op een laag pitje. Het heeft geen zin reclame te maken als er geen distributie is. Voorlopig moet de op zich communicatief sterke verpakking het werk alleen doen op de plaatsen waar Zazoo verkrijgbaar is. Waar Zazoo naast Durex te koop is, claimt PCS op bepaalde plaatsen zonder enige reclame een gelijke verkoop te halen als de marktleider.Blijkbaar is het product nog met veel taboes en schroom omgeven. "We dachten dat de jongeren van vandaag mondig waren, het hart op de tong droegen. Dat is ook zo, behalve als het om condooms gaat," beseft Van Den Broeck nu. "Als iemand me vraagt in welke business ik zit en ik condooms antwoord, dan zie je een brede glimlach en komen de schuine grappen."