In het voorjaar van 1997 kwam bagagefabrikant Samsonite met een nieuw concept: Trunk & Co. Trunck & Co is, zo lezen we in Trends van 15 mei 1997 "...een concept met twee lijnen, specifiek bedoeld voor jongeren (de doelgroep van 15 tot 35 jaar): rugzakken, draagtassen, kleine accessoires. Onder het logo staat in ouderwetse typemachine-letters te lezen: ,Designed for the urban jungle'."
...

In het voorjaar van 1997 kwam bagagefabrikant Samsonite met een nieuw concept: Trunk & Co. Trunck & Co is, zo lezen we in Trends van 15 mei 1997 "...een concept met twee lijnen, specifiek bedoeld voor jongeren (de doelgroep van 15 tot 35 jaar): rugzakken, draagtassen, kleine accessoires. Onder het logo staat in ouderwetse typemachine-letters te lezen: ,Designed for the urban jungle'." De verslaggever kreeg toen een demonstratie van alle in's en out's aan de tassen. Een zakje voor CD's hier, een vak voor de snowboard met afloopjes voor smeltwater daar.Er was nauwelijks een verwijzing naar Samsonite. Slechts een klein metalen plaatje dat met een touwtje aan het product bevestigd was, legt de link. Trunk & Co moest alles zijn wat Samsonite niet was. Kwaliteit was de enige uitzondering. Met een campagne via MTV (een spot rond een jobinterview voor de toekomstige Trunk & Co-verkoper) en met point-of-sale materiaal moest de jonge doelgroep vallen voor de nieuwe producten. Dat was toen.Maar hoe staat het met Trunk & Co anno 1999? Bert Van Wassenhove (manager softside marketing bij Samsonite Europe) zegt dat er van het eerste concept niets meer over is gebleven, buiten het idee om met Trunk & Co een jongere doelgroep aan te spreken. "Trunk & Co is niet goed genoeg gelukt. Na anderhalf jaar hebben we de zaak volledig in vraag gesteld en zijn we weer van nul begonnen," aldus Van Wassenhove. Eigenlijk zat er veel fout. De producten op zich waren fantastisch. De handel was enthousiast en kocht in. Maar de doorverkoop naar de jongeren ging uiterst moeilijk. "De tassen waren te ingewikkeld. De jongeren zoeken niet naar een product met 25 vakjes. Iedereen die de tas gratis kreeg, was daarna enthousiast over al de mogelijkheden. Maar in de winkel zag je die niet direct."De tassen vroegen om meer uitleg en die gaf de winkelier niet altijd, als hij ze zelf allemaal nog wel wist. Bovendien maakten al die features de Trunk & Co-producten extra duur. Terwijl een gewone rugzak voor ruim 1500 frank de winkel uitging, was die van Trunk & Co zo'n duizend frank duurder. Met andere woorden: de prodcuten verkochten zichzelf niet.Nu - na het herdnken van het product - is dat wél het geval. Trunk & Co is eenvoudiger en dus ook goedkoper geworden. Het aantal producten ging van 44 naar 9 en de campagne werd aangepast. De vorige was immers te extreem en te chaotisch. Die sloeg wellicht aan bij een kleine groep trendsetters, maar het zou te lang duren om via die weg een grote merkbekendheid bij de grote groep jongeren te bereiken. Nu wordt voorlopig niet gewerkt met tv-commercials. Wél met posters en postkaarten in de winkels en met advertenties in de pers. Eén ervan toont een plassende jongeman met een Trunk & Co-rugzak, aan een urinoir. "Hndsfree", staat erbij als copy.Stef Selfslagh, copywriter bij LDV/Bates: "We zijn naar de essentie van de rugzak gegaan: het feit dat je die handsfree kunt dragen. Dat is de kapstop voor de hele campagne. Het is ook eerlijke communicatie. Als je met jongeren spreekt, dan willen ze dat je eerlijk bent." Daarnaast heeft men ook een website waar de producten voorgesteld worden en waar de surfers via e-mail postkaarten en posters kunnen bestellen.Het belangrijkste werk voor de Samsonite-marketeers was de dealers weer te overtuigen Trunk & Co in te kopen. Van Wassenhove: "We hebben ze verteld dat we van onze fouten geleerd hadden. Maar ook de tussenhandel had de zaken verkeerd ingeschat. Die is meestal de eerste filter." De dealers geloofden er derhalve aanvankelijk ook in.Trunk & Co nieuwe stijl werd begin dit jaar eerst in de Benelux geïntroduceerd. Op basis van die ervaringen is men nu Europees gegaan. Men weet inmiddels dat de producten doorverkocht worden. Toen twee jaar geleden men massaal Europa introk en de handel goed inkocht, ging de productie ook omhoog. Om daarna met niet goed verkopende producten te blijven zitten.Zelfs het merk Samsonite is op het Trunk & Co-logo terecht gekomen: Trunk & Co by Samsonite heet het nu. Van Wassenhove: "Jongeren gaan niet op zoek naar Samsonite, maar willen een tas. Maar niemand had iets tégen Samsonite. De merkbekendheid van Samsonite is gigantisch en het zou jammer zijn die niet te gebruiken."